werken aardappelschillen in je kachel echt om je kachelpijp te reinigen en hoe

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
9.8K

Antwoorden (2)

het staat zelfs op een brandweersite:

http://www.brandweer-ermelo.net/veilig_stoken.htm

er staat bij dat het de afzetting van creosoot (teer) zou verminderen. Hoe en waarom staat er niet bij.

Kan ook geen wetenschappelijke onderbouwing vinden.

Toegevoegd na 5 minuten:
het volgende gevonden op engelstalige sites:

To avoid chimney fires - small fires up in the chimney caused by debris catching a flame - put dried potato peels into the kindling of the first few fires of the season. The starch from the potatoes coats and seals any soot residue left in the stack from the previous year, reducing the risk of unexpected chimney fires.
http://www.bukisa.com/articles/20747_ti ... -your-home

dried potato peels can be used to initiate what is called a "controlled burn" which ignites creosote in the chimney converting the thick tar-like creosote into fluffy carbon deposits which can be removed easily.

there is nothing about potatoes in particular that cleans your chimney just that there something that can burn that's not wood so you won't start a chimney fire when you ignite them.
http://community.discovery.com/eve/foru ... 8821915089

Kortom: de aardappelschillen zorgen voor een heel heet vuurtje (gecontroleerde brand) dat er voor zorgt dat het teer/creosoot makkelijker te verwijderen is.
Er zit verder niets in de aardappel zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meningen zijn verdeeld. Maar je komt het toch wel vaak tegen, ook bij deskundigen. Mogelijk geven de aardappelschillen een laagje of zo in de pijp waardoor je niet zo snel brand krijgt.
Merkwaardig is wel dat de een adviseert om ze droog te stoken en de ander juist vochtig. Het geeft mij niet veel vertrouwen, temeer omdat ik nog nergens een deugdelijke onderbouwing heb gevonden waarom dit nu zou helpen.
Ik hou het op broodje aap.