Hoe kan het dat een verwarmingsketel een rendement heeft van meer dan 100%

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2K

Het beste antwoord

Dat kan ook niet. Maar door een rekentrucje uit te halen wordt het getal wat mooier gemaakt. Als gas verbrandt komt er warmte (de vlam), CO2 en waterdamp vrij. Wanneer die waterdamp condenseert tot water, komt daar ook weer wat warmte bij vrij. Die warmte wordt als een "cadeautje" beschouwd en alleen boven de breukstreep (nuttige warmte + condensatiewarmte) meegeteld. Wat ook als een cadeautje wordt geteld, vooral bij modulerende ketels, is de warmte die de (elektrische) circulatiepomp aan het water afstaat. Dit is bij kleinere ketels soms wel 2%! Dat u dit via de elektra-rekening toch betaalt, zal duidelijk zijn.

Toegevoegd na 7 uur:
de nieuwst en eerste verwarmingsketel met elektrischiteit gevonden, zie 2e link hieronder. die kan wel boven de 100% uitkomen.

Maar ik ga er van uit dat er een gewone verwarmingsketel word bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Officieël kan rendement niet hoger dan 100% zijn; en zelfs 100% komt niet vaak voor.. Dus het kan niet..
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnx khepput!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@reinier; (onderstreept en met hoofdletters) officieël kan het NIET... 100% is het meeste.. Niets kan meer zijn dan 100%. .. 100% is alles.. Dus lul niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt in dit voorbeeld misschien wel zo gebruikt, maar dat is niet van de verwarmingsketel ZELF... dus die verwarmingsketel ZELF heeft geen rendement van 100%..
Hr-toestellen kunnen meer dan 100 % rendement halen, omdat ze warmte gebruiken uit de waterdamp die ontstaat bij verbranding van aardgas. Andere ketels doen dat niet. De teruggewonnen warmte geeft het HR-toestel af aan het water. Als dat bijvoorbeeld 10 % is en het rendement van de ketel zelf is 97 %, In huishoudens is het rendement iets lager dan het Gaskeur HR aangeeft, aangezien metingen plaatsvinden onder gestandaardiseerde ideale omstandigheden; in huis zijn die zelden zo door het gebruiksrendement. (stilstand - en opstartverliezen)

Gaskeur hoog rendement zegt overigens alleen iets over de huisverwarming en niets over het rendement van de warmwatervoorziening, zelfs niet als het om een combiketel gaat. Warmwaterfuncties hebben namelijk eigen labels om eigenschappen herkenbaar te maken. Dat zijn Gaskeur HR-ww en CW. Een combiketel draagt daarom vaak combinaties van Gaskeurlabels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan niet. Een verwarmingssysteem kan i.v.m. verliezen nooit 100% van de toegevoerde energie (gas) omzetten in warmte in huis. Denk bv alleen al aan de warmte die via de schoorsteen ontsnapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verwarmingsketel, die tevens stroom opwekt kan deels mbv die stroom als warmtepomp functioneren.
Je kunt ook geheel elektrisch verwarmen met warmtepomp ketels.
Hiermee wordt dan, net zoals een koelkast binnen koelt en aan de achterkant warmte afgeeft, de buitenlucht wat gekoeld en daarmee binnen extra warmte gecreeerd.
Hiermee kan voor meer kilowatt warmte binnenshuis gecreëerd worden als dat je verstookt. Het verschil in energie zit dan in afkoeling buiten.
Maximaal rendement kan ca 400 tot 500% worden zolang de plek waar je koelt niet teveel kouder is als de temperatuur binnen.
In ons land met relatief warme winters (boven nul) werkt dit principe van warmtepompen zowel als je als de lucht buiten wat afkoelt als met behulp van afkoeling in de grond. (grond wordt afgekoeld. Door grondwater stroming wordt die grondput weer bij gewarmd)

ps. Het energie voordeel heeft wel een prijskaartje bij installatie. Een warmtepomp systeem in een nieuwbouwhuis (met geboorde grondputten) is wel energie zeer zuinig...maar wel een investering van ca 40000 euro in deze installatie. Je bespaart natuurlijk bij nieuwbouw dan wel de investering op een conventionele installatie.