Wordt zo'n spaarlamp warm als hij brandt?

Ik bedoel zo'n spaarlamp in de vorm van een opgevouwen tl-buisje.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je hem zou omwikkelen met gekleurd folie, zou dat dan smelten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.8K

Het beste antwoord

Een beetje warm, maar niet echt heet. Je kan hem gewoon vast pakken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nee dat smelt niet, maar je moet hem dan niet helemaal omwikkelen. De warme lucht moet wel weg kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga ik met kerst mijn tuinlampen met groen en rood folie opleuken, bedankt!

Andere antwoorden (5)

Ja, ook een spaarlamp wordt warm, alleen een stuk minder dan normale lampen. Bij spaarlampen gaat er veel minder energie verloren aan warmteverlies.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ja die word warm, een spaarlamp van 20 watt die 100 watt aan ligt geeft bijvoorbeeld geeft wel ongeveer 20 watt aan warmte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja elke lamp word warm als die aan staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar wel minder warm dan normaal 'peertje'..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze worden wel ietsje warm, maar niet zo erg dat er gevaar is dat je je handen brandt als je hem beetpakt.