Is een fundering (met heien en palen in de grond) anno 2010 nog wel nodig?

Zijn daar geen andere oplossingen voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
20K

Het beste antwoord

Dat hangt er van af waar je bouwt en hoe zwaar het bouwsel (de grondbelasting is. Er zijn wel wat alternatieven, maar zonder heipalen kunnen we in Nederland nog lang niet.
Vaak is de grond waarop gebouwd moet worden zacht en sponzig. Als je op deze grond gaat bouwen zal het gebouw gaan verzakken en scheuren.
In Nederland is de bovenste laag grond meestal vrij zacht.
Als je dieper komt wordt de grond harder, soms is dat een dikke zandlaag, soms is dat mergel - krijt of vaste klei.
Zandlagen kunnen net zo hard zijn als beton, je noemt dit VASTE GROND.
De diepte waar de VASTE grond kan zitten is zeer verschillend. Soms is dat een paar cm. soms is dat 30 meter diep. Om te voorkomen dat een gebouw verzakt en scheurt moet het gebouw op vaste grond staan.
Op vaste grond bouwen doe je door te heien en een fundering aan te brengen.
Om te bepalen waar de vaste grond zit moet men BODEMONDERZOEK laten doen ( SONDERING ).
Door middel van metingen in de grond bepaald men waar de vaste grond zit. Men boort met een lans in de grond, deze meet de weerstand van de grondlagen.
Via een computer wordt een sonderingsdiagram gemaakt waarop te zien is op welke diepte de VASTE GROND zit.

Men kent 2 soorten funderingen :
A. FUNDERING OP STAAL.
De vaste grond is hier een zandlaag op ± 1 a 2 meter.
Deze zandlaag is zo hard ( STAAL ) dat er niet geheid hoeft te worden. De fundering komt direct op de grond, minimaal 80 a 90 cm diep ( beneden de vorstgrens ). Meestal brengt men een STROKENFUNDERING aan.
B. PAALFUNDERING.
Wanneer de VASTE GROND op grotere diepte zit moet er eerst worden geheid. Soms moet men palen aanbrengen van wel 30 meter bijvoorbeeld bij grote gebouwen.
Men kan ook heipalen aanbrengen door middel van boren.
Dit doet men wanneer er gevaar is dat nabij gelegen gebouwen door het trillen gaan scheuren.
In de grond wordt een gat geboord, als men de boor er uit trekt wordt het gat vol gestort met beton.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat is nog steeds nodig daar de Nederlandse bodem sterk onderhevig is aan verzakkingen. Helaas is hier nog geen (betaalbare) andere oplossing voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is zeker nog nodig, omdat alle grond verzakt. En als het gaat verzakken krijg je al heel snel scheuren in het beton. Het lijkt mij niet dat er andere oplossingen bestaan dan palen in de grond want alles wat je niet diep in de grond steekt zal gaan verzakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet overal in Nederland is dat nodig. Mijn huis staat op een funderinug van 60 centimeter beton. En verzakt niet.

Andere bodemsituaties vragen om andere methoden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het helaas steeds meer nodig is. Van oudsher waren veel dorpen al gebouwd op plekken waar onder in de grond goede zandlagen waren (knap dat ze dat toen wisten) dus dan kun je met relatief weinig fundering toe. Toen de dorpen/steden als olievlekken gingen groeien (nieuwbouwwijken) "vielen" de nieuwe huizen dus uiteindelijk naast die zandplaten dus daar verzakt het veel erger en daar hebben ze ook enorm lange palen nodig.
Extra fijn is (maar niet heus) dat je huis dus uiteindelijk OK staat maar dat je je tuin elke 10 jaar moet ophogen want die zakt vrolijk verder
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan je terassen en oprit laten onderheien, dan hoef je alleen nog zacht materiaal op te hogen.