Wat is het verschil in stroomverbruik van halogeen spaarlampen en "gewone" spaarlampen?

Zijn ze goedkoper in gebruik of duurder? En hoe lang gaan ze mee, m.a.w hoeveel branduren hebben ze?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Het beste antwoord

Dat is natuurlijk wel een beetje merk afhankelijk van hoe goed de opbrengst is. Dit geld dus ook voor de levensduur en besparing. Bijna onmogelijk om hier een goed sluitend antwoord op te geven.

Globaal neem ik even een gloeilamp van 75 watt als voorbeeld:

Een vergelijkbare halogeen spaarlamp is er dan 1 van 53 watt (van Philips) en deze gaat 2 keer langer mee dan een gloeilamp. De besparing op je stroomverbruik is dan 30%

Bij een vergelijkbare spaarlamp levert op dat je een spaarlamp nodig hebt van 14-20 watt afhankelijk van de lichtopbrengst. De besparing op je stroomverbruik is dan 73-81%. Deze gaan vaak 6 keer langer mee.

Er zijn tussen de gewone en halogeen spaarlampen ook andere verschillen die je in je overweging mee moet nemen. Zoals uiterlijk en kleur.

Toegevoegd na 13 minuten:
Branduren volgens Philips voor de Ecoclassic halogeen lamp is 2.000 uur. Aantal keer in en uitschakelen 8.000 keer.
http://www.philips.nl/c/energy-saving-light-bulbs/ecoclassic-53w-70w-normale-fitting-warm-wit-872790025172225/prd/nl/?t=specifications

Voor een Softtone spaarlamp is de brandtijd 10.000 uur en kun je deze 50.000 keer in en uit schakelen.
http://www.philips.nl/c/energy-saving-light-bulbs/softone-16w-70w-normale-fitting-warm-wit-871150066258310/prd/nl/?t=specifications

Voor zo een standaard buisjes spaarlamp is de brandtijd 10.000 uur en kun je hem 5.000 keer schakelen.
http://www.philips.nl/c/energy-saving-light-bulbs/genie-18w-85w-normale-fitting-warm-wit-872790082818400/prd/nl/?t=specifications

Qua prijs ontloopt het elkaar niet zo gek veel. Enkele (2-4) euro's per lamp.