ik heb een hele grote pinus boom in de tuin staan kun je deze snoeien?en wanneer?

de pinus wordt te groot maar ik weet niet of je hem zomaar kan snoeien.
en wanneer is de beste tijd om hem te snoeien als het wel kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
19.8K

Het beste antwoord

Je kan een Pinus uitstekend 'kort' houden door de uitlopende loten tot de
helft of meer af te knippen. Wacht daar mee tot ze een beetje lengte hebben,
zodat je aan de hand van de naaldeninplant kunt inschatten hoeveel je wilt
verwijderen. Vergelijk die met de lengtegroei in relatie tot de naaldbezetting
bij de ouderejaarsloten. Op het snoeivlak ontstaan in de loop van het
groeiseizoen een nieuwe topscheut en zijscheuten (in knopvorm). Het resultaat
is dat de jaargroei met de helft tot tweederde is verminderd. Deze methode
wordt vooral toegepast in de bonsaicultuur, maar is ook goed te gebruiken voor
bomen in de vollegrond. Ik heb dit jaren gedaan met Pinus cembra
'Umbraculifera' die een voetpad dreigde af te sluiten en doe het nu ook met de
snelgroeiende Pinus schwerini, waarbij het mijn bedoeling is om een
parasolvorm op circa 3 meter hoogte te laten ontwikkelen. Ontsierende
uitstekende overjarige takken wegsnoeien kan ook nog wel, maar doe dit alleen
als er voldoende levend groen achterblijft om bij hergroei de snoeiplek te
camoufleren.
Het beste kun je in het najaar snoeien.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kan deze snoeien. Het liefst in de late herfst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grote dennenbomen kan je wel snoeien maar afgezaagde dikke takken lopen nooit meer uit!
je kunt hem nu wel snoeien, eigenlijk wel het hele jaar door, maa reken er op als je er veel moet afzagen de boom er niet mooier op wordt.
Soms is het een oplossing door hem op te snoeien, je zaagd de onderste takken af, zodat je een dennenboom op stam krijgt, zeker de onderste takken nemen de meeste ruimte in, bedenk wel dat onder een dennenboom weinig kan groeien, behalve klimop.
Eigenlijk horen dennenbomen in een bos thuis en worden ze voor de meest tuin te groot, ze snoeien is niet een echte oplossing, meer een uitstel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snoeien kun je hem! maar hij zal er niet mooier van worden. eigenlijk moet je een pinus van jongs af aan ieder jaar snoeien als je hem een beetje in zijn natuurlijke
staat wilt houden en niet te groot wil laten worden.
Kijk eens naar onderstaande link, hierop staat een video-
filmpje hoe je een pinus het beste kunt snoeien.