hebben die vlinder huisjes en bijen huisjes echt nut of is het meer voor de sier

ik heb van die leuke huisjes voor lieveheersbeestjes en bijen en vlinders maar er zit er nooit 1 in. is het meer voor de sier? hoe krijg je ze eventueel er wel in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oe en huis voor mij! Heb je je vlinderhuis zo opgehangen of heb je er nog iets ingestopt? Je moet ze namelijk wel vullen met schors.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik had er takjes in gedaan maar is schors beter? want dan probeer ik dat gewoon ook eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amc zegt het goed in zijn antwoord hieronder, paar takjes maar ook schors (grote stukken) het schors dempt nog meer het tochten en zorgt er zo voor dat het ook wat warmer is in het huisje. En ze kunnen zich zo ook beter verstoppen.

Het beste antwoord

Als je vlinders en bijen in de huisjes wilt hebben, zul je er wat tegenover moeten stellen.
Ze komen er massaal op af als er ook voedsel in de buurt is.
Zaai ééjarige vlinderbloemen mengsels of plant vlinderstruiken.
Ook de diverse verbena's lokken vlinders en bijen.
Ik heb ze ook en het wordt elk jaar drukker.

Toegevoegd na 44 seconden:
ééjarige=éénjarige

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.plantaardigheden.nl/plant/kruidenlijstjes/bijen_%20en_vlinderplanten%20.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik heb sinds een jaar of vijf een bijenhotel voor solitaire bijtjes.
in het voorjaar is het een drukte van belang: ze komen in hordes de gaatjes keuren en in gebruik nemen.
het is een zodanig groot succes, dat ik er nog een of twee bij wil kopen.
als je handig bent kan je ze zelf maken, het is gewoon een blok hardhout, met gaatjes van verschillende grootte er in geboord.

bij mij hangt het hotel op eenhoog, tegen een warme zuidmuur aan.

Toegevoegd na 6 uur:
het hotel hangt niet alleen warm, maar ook droog, onder een brede goot.
Rieneke1
13 jaar geleden
Om vlinders aan te trekken in je tuin moet je aan een paar voorwaarden voldoen. Nectarrijke struiken en enige beschutting tegen regen, wind en het gure herfstweer. de vlinderhuisjes zijn geliefd bij de kleine vos, citroenvlinder en dagpauwoog. Zodra het tijd is voor de winterslaap kruipen ze hierin. Door het huisje te vullen met bijv. boomschors en wat takjes om aan te hangen, wordt het een prima plek voor ze om te overwinteren. Bij mij hangt het huisje in mijn achtertuin op het zuiden en dit wordt druk bezocht. Ik heb een vlinderstruik in de buurt ervan en in mijn hop nestelen ze zelfs vaker. Ook verbena, lavendel, sedum,zinia en herfstaster zijn geliefd bij hen vanwege de nectar.
Ook rottend fruit zoals appel, peer en pruim die je laat liggen als ze van de boom vallen of die je gewoon neerlegt zijn geliefd. Sommige vlinders drinken zelfs geen nectar maar leven van sap van bomen en rottend fruit.
Meesta zitten hier overwinterende vlinders in de vorm van eitjes, rupsen en poppen tussen de planten tussen uitgebloeide stengels, tussen dorre bladeren, in het gras of onder de grond. Ik begin dus nooit met het opruimen van ijn tuin in de winter, want in een kale, aangeharkte tuin overleven ze niet. ik laat dus het dode plantenmateriaal tot in de lente staan. Wat overgebleven is versnipper ik en strooi het tussen de overblijvende planten waar het verteert. Misschien heb ik daarom ook wel veel vlinders.
amc
13 jaar geleden
Deze huisjes zijn voor je zelf erg leuk, voor de natuur nauwelijks belangrijk
Veel belangrijker is de manier hoe je met je tuin omgaat, dus niet te netjes onderhouden, in de winter afgevallen blad laten liggen, planten met voor de vogels eetbare bessen planten en natuurlijk ook de planten waar bijen, hommels, zweefvliegen en vlinders gek van zijn, ook de waardplanten van deze vlinders, vooral de brandnetel, maar dan ook nog een takkenwal in je tuin, dan kan je, je snoeihout makkelijk kwijt en zeer nuttig voor de vogels en de beestjes.
We hebben als mens onze hele leefomgeving verziekt en dat maak je niet zo maar goed met wat nestkastjes, bijenhotels en vlinderhuisjes.
Zolang de mensen nog steeds de rupsen doodtrappen omdat ze hun planten opvreten en de vlinders welkom heetten, moet de mens nog veel leren.
Maar alle beetjes helpen natuurlijk wel!

Toegevoegd na 2 minuten:
In onze tuinen helpen we de natuur het beste door er af te blijven, alles laten verwilderen en volgroeien, maar ja, we willen het vooral netjes houden, het mag geen zootje worden.