Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik citroengeranium, citroenmelisse en ricinusplant laten overwinteren op mijn slaapkamer ?

het is de enigste kamer waar ik plaats heb om de planten te zetten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zou voor de citroengeranium ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Pelargonium_graveolens ) wel moeten lukken - mijn citroengeranium staat trouwens altijd binnen, op een plek waar dat niet zou kunnen: in de volle zon op het zuiden, en in de winter geklemd tussen raam en gordijn dus knap koud.
Hij houdt dapper vol maar hij wordt nu wat spichtig, dus ik ga binnenkort maar eens stekken nemen om weer mooie volle exemplaren te kweken ;-)

Ricinus is doorgaans een eenjarige plant dus daarbij geef ik je weinig hoop, bovendien is ie bijzonder giftig, dus of je die nou binnen wilt hebben? Als je echt een boomvariant hebt kun je het in elk geval proberen binnen - als het niet lukt zaai je volgend jaar gewoon nieuwe, als het wel lukt ben je blij.

Citroenmelisse kan op zich wel wat kou hebben, maar kun je ook prima binnenhalen.

Stook je kamer niet heel warm, en hard de planten af tegen de tijd dat het buiten warmer wordt (dus niet in een keer naar buiten, maar eerst alleen op warme dagen).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja hoor dat kan prima, als ze maar niet in de vorst staan, en in het voorjaar weer naar buiten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een koele kamer is kun je het proberen, snoei ze voor tweederde af en geef heel af en toe een klein beetje water zodat ze net niet verdrogen.
Ze groeien dan niet en het meeste blad valt eraf omdat ze in de rust gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkel probleem. Belangrijk is een vorstvrije en tochtvrije ruimte. zorg dat ze net niet uitdrogen dan kunnen ze in het voorjaar weer naar buiten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat moet lukken. Je kunt het beste de planten terug snoeien. Haal het meeste groen er af en geef weinig water, zet ze niet te donker. In het voorjaar meer in het licht plaatsen en beginnen met meer water te geven en te bemesten met vloeibare mest. Na de ijsheiligen kunnen ze naar buiten. (half Mei)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De citroengeranium is een kamerplant die zomers ook goed buiten kan staan en in de winter koel en vrij droog kan overwinteren.
De citroenmelisse is een volkomen winterharde tuinplant voor zon en schaduw, dus gewoon de tuin in, of in een grote pot buiten overwinteren.
De zeer giftige Ricinus, is een eenjarige plant en gaat na het vormen van zaden dood, overwinteren in huis heeft dus geen zin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding