Waarom maakt een notenboom noten?

Ik vraag me af waarom een notenboom eigenlijk noten maakt? Ik bedoel wat schiet die ermee op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Voor de voortplanting van de soort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De boom krijgt hetzelfde als jij wanneer je kinderen maakt. Nakomelingen. De noten van de notenboom zijn vergelijkbaar met de nakomelingen van mensen.

Alleen maakt hij veel meer noten omdat er geen zorg aan besteed wordt & er dus veel nooit een boom worden (Vegelijkbaar met kikkerdril)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de voortplanting.
De bedoeling is dat de noot op de grond valt, wortels ontwikkeld en van daaruit een nieuwe boom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omzich voort te planten. De noten zijn de zaden van de boom. Goed verpakt in een dop zodat ze goed beschermd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijwel alle bomen ter wereld, geven bloemen en zaden.
De notenboom dus ook, wel heel bijzondere, want er hangen in het voorjaar lange katjes aan deze boom, dit zijn de mannelijke bloemen en er zitten ook, piepkleine groen-gele vrouwelijke bloemen aan en als alles goed gaat komen er zaden in de boom, waar weer jonge notenbomen uit komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De boom zelf schiet er niet veel mee op, maar op deze manier blijft de soort in stand.
Vooral doordat sommige dieren de noten meenemen en begraven als voorraadje, en ze dan kwijtraken -> zo kan een nieuwe boom ontstaan op enige afstand van de 'ouderboom'. (Dat zie je bijvoorbeeld ook bij eikels, gaaien eten ze graag en bewaren ze, maar vergeten ook sommige voorraadjes.)
Noten die direct onder de boom zelf terecht komen zullen niet veel kans maken om een grote boom te worden, domweg door de concurrentie van de grote boom.
Dus is het handig als er iets aantrekkelijks is aan de vrucht (want dat is het) zodat dieren ermee aan de wandel gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een notenboom is ontstaan uit de kiem van een noot. Een eikenboom uit de kiem van een eikel. Een kastanjeboom uit de kiem van een kastanje. Als je nu een tak van een notenboom ent op een kastanjeboom en een tak van een eikeboom ent op een notenboom, dan zal de notenboom niet alleen noten geven maar ook eikels en zelfs kastanjes.
Dit doen ze ook wel ooit met een appelboom die ook peren kan dragen, of bijvoorbeeld
2 soorten appelen.
Iedere boom waar niets mee gebeurt zal die vruchten voortbrengen waaruit hij is ontsproten en zo blijft de wereld groen en door de mensen ook bevolkt.
Heet dit niet de evolutietheorie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De notenboom, waar ik op doel is de hazelnoot, maakt noten voor de voortplanting én als voedsel voor de dieren. De muizen b.v. zijn er dol op! (wij ook!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het een notenboom is! en daar groeien normaal
geen appels of peren aan, of ze moeten deze er op hebben geënt. Wat hij er mee opschiet? Hijzelf weinig! maar hij zorgt wel voor zijn nageslacht