Ik heb vandaag een zak hazelnoten geraapt. Wat moet ik er mee doen zodat ik ze op den duur kan opeten of gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
24.2K

Het beste antwoord

Wat ontbreekt in de vorige antwoorden (die prima zijn trouwens) is, dat je ze moet laten drogen.
Gewoon in de buurt van de verwarming leggen of in een vensterbank waar de zon erbij kan.
Daarna kun je er alles mee doen wat mijn voorgangers op deze vraag geantwoord hebben.
Als je ze goed droogt, voorkom je dat ze beschimmelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Met een notenkraker openmaken, en de noot opeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet té lang bewaren. Je kunt ze meteen gebruiken. Bijgaand recepten voor hazelnoten.

Hazelnoten hebben onder de dop een stug bruin vliesje. Na doppen eventueel roosteren zodat je het vliesje eraf kunt halen en fijn hakken. Het roosteren van hazelnoten zorgt bovendien voor een krachtigere smaak. Het fijnhakken van hazelnoten gaat makkelijker als de gepelde noten eerst door bloem worden gerold.

Gemalen hazelnoten (niet geroosterd) zijn lekker in gebak. Ze zorgen er ook voor dat het gebak losser van structuur is. Ze kunnen zelfs eieren vervangen. Hazelnoten kunnen verwerkt worden in (fruit)salades, vlees- en kipgerechten. Ze smaken ook goed in ragout.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je ze later gaat opeten kan je ze in de dop bewaren. Ontdopt en/of gemalen bewaren kan ook, in een afgesloten bakje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ze rauw eten, maar ook roosteren (even in een droge pan, blijven roeren zodat ze niet verbranden, als het vliesje verkleurt zijn ze goed en dan gaan die vliesjes er makkelijk af als je ze - na afkoelen uiteraard - even tegen elkaar wrijft).

Als je ze wilt bewaren: dan in de dop laten en op een droge en koele plek leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe de hazelnoten in een jute zak en hang ze buiten op een droge plaats op. Schud eens in de drie of vier weken de zak eens op. Je kunt ze zo enkele jaren bewaren.
Vergeet niet dat ze er hangen en eet er geregeld van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gemalen hazelnoten zijn ook erg lekker om kruidenboter mee te maken.

100 gr. roomboter
50 gr. gemalen hazelnoten
2 eetl. gehakte platte peterselie of korianderblad
zout en peper
paar druppeltjes citroensap

Laat de roomboter op kamertemp. komen en voeg naar smaak peper, zout en een paar druppels citroensap toe. Klop dit (met een mixer) goed door elkaar.
Roer vervolgens de hazelnoten en peterselie of koriander er door.

Lekker om b.v. gamba's of st. Jacobsschelpen te gratineren, stukje stokbrood erbij en je hebt een heerlijk voor- of lunchgerecht.

(je kunt deze boter goed invriezen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ze droog bewaart blijven ze wel een half jaar of nog langer goed. Je kunt ze ook kraken en dan op halfhoog vuur roosteren in een droge pan met stevige bodem. Houd daarbij de pan steeds in beweging; zodra je een soort 'plopjes' hoort zijn de noten goed. Geroosterde noten zijn minder lang houdbaar en worden eerder taai.
Kijk ook eens op internet want er zijn genoeg mogelijkheden met het gebruik van hazelnoten in de keuken. Zelf heb ik er gisteren gebruikt met het bakken van een brood. (50 gram gepelde hazelnoten op 500 gram bloem). Het brood smaakte voortreffelijk! De volgende keer wil ik de noten eerst roosteren voordat ik ze aan het deeg toevoeg. De smaak schijnt dan nog beter tot zijn recht te komen; ik ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kort roosteren in een popcorn machine