Huis kopen met een tuin op het noorden, wel of niet doen?

tuin is 10 meter diep, huis is erg mooi, alleen dat noorden...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
67.3K

Antwoorden (12)

Zie de eerder gestelde vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/tuin-noorden-positief-negatief.18267
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat hangt er van af.
is je tuin je tweede huiskamer, en zit je graag buiten in de zon, dan zou ik het niet doen.
ik heb het huis waar ik nu woon, aangenomen omdat ik een megagroot balkon op het zuiden heb.
breng er zo veel tijd door!

Toegevoegd na 55 seconden:
ps: schaduw kan je creeeren, zonlicht niet.
Rieneke1
13 jaar geleden
Als je een tuin hebt wil je er natuurlijk van genieten. De invloed van de zon speelt daarbij een belangrijke rol. Wat een groot nadeel van een noordgerichte tuinen is: het terras dat direct aan het huis ligt wordt door mosgroei ontzettend groen in de herfst en winter. Er komt te weinig zonlicht maar wel veel nattigheid, en voila, groenigheid, spekglad......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt er ook aan hoe hoog het huis is i.v.m. schaduw van het huis. maar bedenk dat aan het eind van die 10 meter de zuidkant is van de tuin van de buren.
er zijn ook veel mooie planten die aan de noordkant groeien b.v. de japanse kirengishoma, een vaste plant.
als het erg warm is zitten wij ook liever aan de noordkant van ons huis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan jezelf.
Eerst moet je je een paar vragen stellen.
Vind je het belangrijk dat je overdag lekker in het zonnetje in de tuin kan zitten, of zou je het ook al fijn vinden wanneer je in de tuin kan zitten zonder die zon erbij?

Een tuin op het noorden is de meest schaduwrijke variant.
In de winter is het zonlicht er (bijna) niet te vinden.
Aangezien de tuin 10 meter diep is, is de kans dat er zon op het achterste deel van de tuin schijnt, mits het huis niet te hoog is, nog het grootste.

Op de afbeelding zie je hoe de zon op het huis staat, wanneer de tuin een redelijke lengte heeft.
Voor meer informatie over de tuinen in de verschillende richtingen, zie de bron.

Veel succes in je keuze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het hele huis noord-georiënteerd of ligt de tuin aan de andere kant van het huis dan de huiskamer? dan heb je namelijk een huiskamer op het zuiden.
Hoe zit het met verdere bebouwing? Kan er 's ochtends (oost) en/of 's avonds (west) misschien zon komen?

Ik ben opgegroeid in een huis met een tuin op het zuiden volgens mijn ouders, want er was vaak zon. Alleen bleek bij nader inzien dat de tuin op het noordwesten lag ;-)

Ik heb nu een tuin pal zuid, er staan een aantal fikse bomen in die ik in verband met de bovenburen wilde inkorten, maar zij hebben me gesmeekt dat vooral niet te doen omdat ze nu eindelijk niet meer continu pal in de zon zitten...

Er kan genoeg groeien in een tuin op het noorden, alleen moet je dus oppassen met een gazon - dat geeft wat extra problemen ivm vermossing.

Heb je een blik kunnen werpen op buurtuinen? Hoe ogen die? Dat kan ook veel zeggen (tenzij er vooral veel steenaanhangers wonen).
Je zou zelfs kunnen aanbellen en vragen hoe het tuinieren gaat - als je er gaat wonen heb je dan ook al kennisgemaakt ;-)

Succes met beslissen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je heldere antwoord! Geeft weer wat om over na te denken!
Ik heb een tuin op het noordoosten. 's Winters weinig zon en 's zomers tot een uur of half vier. Genoeg voor de planten en ik zit tenminste nooit te hannesen met parasols. Altijd wel schaduw en geen brandende zon. Persoonlijk hou ik wel van buiten zijn/zitten, maar liefst niet ín de zon. Als het huis verder bevalt zou ík het zeker doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had zelf een huis met noordtuin van 12 x 7,5. Het huis was 7,5 breed. En echt flink hoog (oud herenhuis). Omdat de omheining met de buren links, rechts en achter niet al te hoog was (1,8) kon ik 's-morgens in de zon zitten a.d. linkerkant. 's- middag was bijna de hele tuin zonnig en in de namiddag de rechterkant. Dit allemaal in de zomertijd.
In de winter had ik maar een klein beetje zon, maar hoefde ik ook niet buiten te zitten. Gelukkig kwam dan de zon ruim binnen aan de voorkant van het huis, waardoor ik daar niet veel hoefde te stoken. Ook had ik daar een mini-tuintje waar ik 's-zomers in de avond nog heel lang buiten kon zitten omdat de zon de stenen v.h. huis flink had opgewarmd..Ik hoefde hierna nooit meer een tuin op het zuiden...tenzij ik een nóg hoger huis of heel hoge afschuttingen zou hebben. Hoepelijk heb je hier wat aan. mum
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb zelf 10 jaar in zo'n huis gewoond moet zeggen dat het in de zomer wel lekker is, maar grootste gedeelte van het jaar is het kouder en moetje dus al snel stoken, ook als in het voorjaar het zonnetje schijnt en je buiten zou kunnen zitten staat de verwarming nog aan.
Ik zou het niet zo gauw meer doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft zijn na, maar ook zijn voordeel die tuin op het noorden. Hou je van buiten leven in voorjaar en zomer dan heb je in het voorjaar en zomer het nadeel dat je s'morgensgeen zon hebt op je terras,of je moet er een achter in je tuin creéren. Maar als het in de zomer heet is heb je weer een groot voordel van de schaduw. Want je houdt het beslist niet uit op een terras op het zuiden , ook niet met zonwering. Ik zelf woon ook in een huis met de tuin op het noorden, en met grote tevredenheid. Ben in voorjaar en zomer meer buiten dan binnen te vinden.
Dus een nadeel om een huis met een tuin op het noorden te kopen is mijn inziens niet aanwezig, zeker als het een erg mooi huis is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb zelf de tuin op het noorden zou niet anders meer willen
heb 2 terrassen 1 bij huis en 1 achter inde tuin
kan altijd kiezen of ik in de zon wil zitten of niet
en als het heel heet is in de schaduw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 53jaar in een huis gewoond met een tuin op het zuiden,ik woon nu 10 jaar in een huis met een tuin op het noorden.
Woon je in een huis met een tuin op het zuiden,dan is je humeur in ieder geval veel zonniger dan op het noorden!