Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kun je zien dat een boom om gaat vallen?

in de tuin van de buurman staat een boom. soms vallen er dode takken vanaf. en ik heb er geen verstand van maar vind hem best wel bewegen soms bij niet eens zo heel veel wind. ik weet niet hoe de boom heet maar met pasen worden de takken gebruikt.
nog een vraag wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
10.5K
Rieneke1
13 jaar geleden
het zal waarschijnlijk een kronkelwilg zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Je kan niet zien dat een boom omvalt. Dat kan zomaar gebeuren, zonder waarschuwing, en de meest scheve bomen staan soms decannia 'op vallen'

Je kan er niet veel aan doen; Hooguit de kroon snoeien, mocht die topzwaar zijn. Als de boom over jouw tuin hangt, kan je zelf van hem verlangen dit te doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij is wel eens verteld dat zolang de boom met de wind mee beweegt/zwiept is er minder kans op vallen.
Een oudere boom die heel stram en stijf rechtop blijft staan maakt meer kans om te vallen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
ja met Pasen, dan is het een krulwilg.
Deze bomen willen nogal eens wiebelen bij veel wind, maar waaien vrijwel nooit om, deze bomen kan je heel goed snoeien/ takken afzagen, zodat hij weer opnieuw kan gaan uitlopen, je kan er zelfs een knotwilg van maken, die je dan weer om de twee jaar kan snoeien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is het een krulwilg. Meestal ligt de boom eerder dan je denkt. Als er gevaar is moet u contact op nemen met de eigenaar. U kunt ook informatie opvragen bij de groenvoorziening van uw gemeente. Vaak zijn er daar wel mensen die er verstand van hebben en u kunnen adviseren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden