Hoe komt het dat mijn druivenplant vorig jaar eerst kleine witte druiven gaf en nu rode?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (3)

Als ze wit zijn gebleven houd dat in dat ze niet rijp zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorig jaar, het was denk ik het eerste jaar dat er druiven aankwamen, heb je ze te vroeg geplukt en zijn ze ook zuur geweest. Dit jaar waren ze eerst ook groen en heb je ze wat langer laten staan en werden ze rood en hoe langer je ze laat staan, worden ze ook steeds zoeter.
Als je de druiven volgend jaar wat uitdunt (krenten heet dat) worden ze ook nog groter.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zullen inderdaad nog niet rijp zijn geweest. 'Krenten' doe je als de druiven ongeveer de grootte van een erwt hebben. Je haalt dan de kleine, harde druifjes er tussenuit zodat de grotere meer ruimte krijgen om te groeien. Dat kun je met de hand doen ('korrelen') of met een klein nagelschaartje. Het is even werk maar het resultaat is er ook naar! Je zult zien dat de resterende druiven groter én rood worden, al krijgen ze hier in Nederland bijna nooit dezelfde grootte als in de echte wijnlanden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Er schijnen overigens ook 'zelfkrentende' druiven te bestaan!