graag zou ik willen weten wat dit voor een plant is ,

het zaad was zwart en ter grootte van een appelpit en heb ik gezaaid in maart , heeft veel water nodig en is nu waarschijnlijk op zijn eind omdat hij topzwaar wordt en de takken gaan ombuigen .
Ik denk dat het een 1 jarige is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Dit is zwarte nachtschade, Solanum nigrum. Het is een eenjarige plant, net zoals zijn neefjes tomaat, tabak en aardappel. De bessen blijven lang groen maar worden uiteindelijk zwart.
De zwarte nachtschade is een giftige plant die het gif "saponine" bevat. In de bessen en bladeren zit een ander gif dat "salonine" heet. De rijpe vruchten zijn minder giftig dan de onrijpe vruchten. Als je meer dan 6 bessen gegeten hebt is daarom ook verstandig om een arts in te schakelen. 10 vruchten kan leiden tot de dood (vooral bij kinderen)!
Amadea