Het is waarschijnlijk een Helianthus, een vaste zonnebloem, maar ik ken deze niet, zou ook nog een onbekende Heliopsis kunnen zijn, die lijkt er veel op.
Maar hij lijkt ook veel op de onbekende zonnekrans.
Er bestaan in Nederland, duizenden soorten, onbekende en vaak vegeten vaste planten, zo gauw er een verbeterde soort is gekomen, raken de oude soorten vergeten.
Als hij wat meer in bloei staat, plaats dan nog eens een foto en vraag.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ben nu weer thuis van vakantie en heb de naam van je gele plant, staat in mijn eigen tuin.
het is de zonnekroon, in het latijn de SILPHIUM PERFOLATUM, een onbekende vaste plant uit Amerika, goed winterhard en stevig van groei, bloeit nog zeker wel 5 weken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou zoals hieronder inderdaad een zonneoog kunnen zijn. Plaatjes daarvan op internet lijken er erg op. Ik zal nog eens wat plaatsen wanneer hij verder is gaan bloeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fantastisch ed, dank dat je hier nog aan gedacht hebt!

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is het de Heliopsis helianthoides.
Zonnebloem achtige sterke plant die van droge grond houdt ,ook wel zonneoog genoemd. Mooie snijbloem.