Help, we zijn net terug van vakantie en alle buxussen zitten onder de buxusmot en zien er uit of ze op sterven na dood zijn, wat te doen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (3)

In ieder tuincentrum is wel een bestrijdingsmiddel te kopen. Ren morgen dus om 9 uur zo snel als je kan naar de Groenrijk, Overvecht of een ander tuincentrum. Dan zijn je buxussen nog wel te redden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De buxusmot heeft zijn kans waar gezien na dat het met de buxus erg slecht ging door de grote droogte van enige tijd geleden, hierdoor wordt de weerstand van de plant erg zwak en kunnen er allelei insecten de buxus aanvallen.
Koop geen gif om mee te gaan spuiten, maar zorg er voor dat de buxus sterker wordt, strooi er een goede organische mest bij ( culterra), werk het door de grond en geef royaal water, enkele dagen later, weer flink water geven, waardoor de mest gaat werken en de buxus weer sterker wordt.
De larfjes van de buxusmot zullen spoedig verpoppen en later weg vliegen, wel zal je de aangetaste buxusblaadjes nog steeds zien, dat kan nog een hele tijd duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees het onderstaande artikel eens.

Toegevoegd na 4 minuten:
uxusmot
In 2007 werd in Duitsland flinke schade aan buxusplanten geconstateerd, veroorzaakt door rupsen van de buxusmot Glyphodes perspectalis (syn. Diaphania perspectalis). Deze mot was tot dat moment alleen bekend uit Azië en is vermoedelijk via import van buxus in Duitsland geïntroduceerd. Ook in Nederland werd de mot in 2007 en 2008 op enkele plaatsen aangetroffen. Begin 2009 constateerde de PD dat de rupsen de koude winter goed hadden overleefd. In de daarop volgende zomer werd vervolgens voor het eerst aanzienlijke schade door deze rupsen in Nederland gemeld.
De verspreiding in Nederland lijkt grotendeels nog beperkt tot de regio tussen Zaltbommel en Geertrui­den­berg. In dit gebied zijn begin mei 2010 alweer de nodige volgroeide rupsen aangetroffen. Vondsten op andere locaties zijn echter zeker niet uitgesloten. In bijvoorbeeld Boskoop en Denekamp zijn voorgaande jaren ook al motten van deze soort gevangen. Naast Duitsland en Nederland is de buxusmot inmiddels gevestigd in Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk en Groot-Brittanië. Gezien de gestage uitbreiding in Europa, zal deze nieuwe plaag zich waarschijnlijk langzaam maar zeker verder verspreiden over Nederland

Toegevoegd na 8 minuten:
Het ministerie van LNV kan dus wel snel en adequaat ingrijpen als het nodig is. Het is dan ook onbegrijpelijk dat de overheid de buxusmot gewoon zijn gang laat gaan, waardoor miljoenen Nederlandse eigenaren van buxusstruiken gedupeerd zullen worden. Zij zullen forse heoveelheden bestrijdingsmiddelen gaan gebruiken om de schade nog enigszins te beperken. Niet alleen buxusbezitters, maar ook natuur en milieu zijn er dus bij gebaat als de - nu nog lokale - populatie buxusmotten snel wordt aangepakt