Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een tropisch plantje staan

in dat land van herkomst gaan de blaadjes 'savonds dicht om smorgens weer te ontsluiten
ik vraag me af hoe de plant zo een goeie timing heeft want hier gebeurd het zelfde
de plant staat in huis.
weet iemand dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
699

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Planten hebben allerlei mooie mechanismen waarmee ze kunnen openen, sluiten, draaien, groeien enzovoorts. Die noemen we 'tropie'. Het sluiten en openen van de blaadjes onder invloed van het zonlicht is een voorbeeld van fototropie.

De plant hoeft dus geen 'timing' te hebben, hij 'voelt' het als het ware wanneer er minder licht valt op het blad, en dan sluiten de blaadjes.

Dit is eigenlijk het zelfde verschijnsel als het openen en sluiten van bloemen bij zonsopkomst en zonsondergang, en het meedraaien met het licht van de zonnebloem.

Op onderstaande bron vind je een overzicht van de verschillende tropieen die een plant kan hebben, en als je meer wil weten over hoe ze precies werken, kun je de links in het artikeltje aanklikken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zonder te weten over welk plantje we het hier hebben is het natuurlijk wel moeilijk, maar ik vermoed dat het iets te maken heeft met de hoeveelheid licht die er op de blaadjes valt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien betreft het hier de Perzische slaapboom: Albizia Julibrissin.
Deze struik heeft bladeren die zich bij het donker dicht vouwen, dus een slaapstand aannemen.......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding