Ik heb momenteel rijpe pruimen van het soort Opal. Alle vruchten hebben een lichtblauwe aanslag die gewoon af te vegen is. Wat is dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Het beste antwoord

Een natuurlijke beschermlaag
Groenten en fruit zijn zoals de meeste planten bedekt met een natuurlijke waslaag die hen beschermt tegen negatieve invloeden van buitenaf, zoals regen, wind en schade door de groei van bacteriën of schimmels. Tijdens de bewaring vertraagt deze waslaag tevens de ademhaling van de plant en het hiermee gepaard gaande vocht-, structuur- en gewichtsverlies. Als de waslaag met oplosmiddelen wordt verwijderd, verliest de appel op één dag tijd een tiende van zijn gewicht aan vocht. De appel zal eveneens sneller bruinkleuren door oxidatie. De waslaag is dus belangrijk voor het kwaliteitsbehoud van de appel.
De waslaag bestaat uit een mengsel van niet-wateroplosbare verbindingen zoals lange koolwaterstoffen (alkanen) en hogere alcoholen. De dikte van de waslaag en haar specifieke chemische samenstelling is afhankelijk van de cultivar van de appel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een soort 'waslaagje' dit beschermt de vrucht tegen uitdroging en vocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het waslaagje ook wel "rijp"genoemd, is een beschermlaagje voor de vruchten, het stoot o.a. water af.
Het komt ook voor op b.v. druiven, blauwe bessen , dauwbramen en bosbessen, maar ook op bladeren zoals rozen en ook op takken en stammen.
Ook zit het op veel appel en perensoorten, maar is daar minder goed zichtbaar.