Boterbloemen: een plaag?

Had in het voorjaar een prachtig veldje boterbloemen in het gras staan. Heb daar het gras pas gemaaid toen ze uitgebloeid waren. Nu zit het grasveld helemaal vol met laag-bij-de-grond vertakkende planten waarvan ik heb ontdekt dat dat die boterbloem is. Wegtrekken is een enorm karwei; wegspuiten wil ik niet. Is er een gulden middenweg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
13.2K

Het beste antwoord

Wortelen die uitlopers? Dan gaat het om Ranunculus repens, kruipende boterbloem. Dan kun je het alleen wegkrijgen door het uit te graven (geen wortelstukken laten zitten), of door het te bestrijden met chemische middelen, of door er (lang, minstens maanden) een afdekzeil over te leggen.
Een paar planten in een pot zetten als je ze toch wilt houden (en elke keer de zaadbolletjes afknippen om uitzaaien te voorkomen).

Veel planten, vooral weideplanten, hebben een soort overlevingstactiek wat maaien betreft: zorg dat je laag bij de grond blijft (onder het maainiveau), en zorg dat alleen bloeistengels omhoog komen. Zo overleeft de plant zelf altijd. Vandaar: uitgraven (op kleigrond schoffelen, op zanderige grond met een spitvork, zo'n drietand).

Ik weet niet wat er gebeurt als je eerder maait, en misschien een paar plekken overslaat waar de boterbloem wel mag bloeien, het kan best dat het gras daar dan de concurrentie wel aankan, maar zeker weten doe ik dat niet. Misschien iemand anders? Of gewoon maar uitproberen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt ook een klein deel weghalen of snoeien. Vroeg of laat zullen hier toch boterbloempjes uit ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten staan en besluiten dat een akkerweide ook mooi is. Zaai hierbij een laag wild bloemenmengsel in, en volgend voorjaar kan je genieten van een bloemenzee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt te maken met de kruipende boterbloem, dit is een woeste groeier en gaat met maaien niet weg, het is een gevolg van slecht gazononderhoud, bij te weinig gazon mesten wordt het gras dunner en krijgen deze boterbloemen de overhand.
Neem een stevig mes, zoek het hart van de plant op en snij hem vlak onder de oppervlakte af, meestal trek je de plant met de uitlopers en al er zo uit, maar soms hebben de uitlopers ook al weer wordtels, dan wordt het moeilijker, maar wel goed mogelijk.
Iedere dag een stukje, dan kom je er ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb al 16 jaar het gazon niet bemest, en toch nooit eerder problemen gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De samenstelling van de grond blijft altijd maar veranderen, er komen stoffen bij en er gaan stoffen af, het kan daarom ineens ongunstig worden voor grassen en gunstig voor onkruiden ( boterbloem).
Huur een verticuteermachine in het voorjaar, sla de stukjes waar je wel boterbloemen wil over.
Vervolgens doorzaaien met een gazonmengsel, speelgras en bemesten.
De plekken waar je boterbloemen wil niet doorzaaien en ook niet bemesten.