Hoe kan ik het beste de Prunus nipponica Brillant terugsnoeien?

Volgens het kaartje zou die niet hoger worden dan 50-100 cm en moest ik hem meteen na de bloei snoeien. Dat snoeien is dus niet gebeurd maar hij is nu al zeker 1.80 hoog geworden. Hoe snoei ik deze struik nu het beste terug?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Het beste antwoord

Er zijn veel PRUNUS soorten die ieder jaar na de bloei gesnoeid moeten worden, maar omdat het voorjaar na deze Prunus bloei , volop begint, wordt het heel vaak vergeten.
Te laat snoeien betekent geen of bijna geen bloei in het daarop volgende voorjaar.
Dus als het vergeten is dan beter weer wachten tot het volgend voorjaar, om dan direct na de bloei de Prunus alsnog te snoeien.
Voor de prunus zelf maakt het niets uit en zal ook het volgend voorjaarprachtig bloeien , alleen wordt hij dan wel hoger en moet je er volgend jaar meer afknippen, om weer op de zelfde hoogte te komen.
Volgend jaar kan je nog steeds zien op welke hoogte vorig jaar deze prunus was gesnoeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi ed, niks ten nadele van som, maar ik zat eigenlijk al een beetje op jou te wachten ;-) Hij heeft inderdaad zoals beloofd al heel vroeg in het voorjaar prachtig gebloeid, maar net wat je zegt: dan zijn er nog weer zoveel dingen waardoor het direct snoeien na de bloei er vaak bij inschiet. Maar als ik je goed begrijp dan hoef ik er niks aan te doen en kan ik gewoon het volgend voorjaar na de bloei alsnog terugsnoeien zoals het eigenlijk hoort?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi hen3ette, ik ben net terug van vakantie en loop een beetje achter.
Dus ja , gewoon volgend jaar terugsnoeien na de bloei en mocht je het weer vergeten, ook niet erg, daarna komt er weer een voorjaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor Ed. @Hen3ette, ik ken mijn plaats ;o)

Andere antwoorden (1)

Volgens mij kan je gewoon op vorm snoeien (dus aantal takken inkorten tot deze weer mooi is). Dus kruin uitdunnen en takken die in de weg zitten of te lang zijn.

Als ik ongelijk heb hoor ik dat graag, dan doe ik het voortaan anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
som, sommige Prunus soorten bloeien op eenjarig hout en knip je ieder jaar de nieuw gevormde takken helemaal terug, hierdoor komt er weer een krachtige groei terug en zal de prunus goed bloeien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook die Japanse? Dat is toch een heel kleintje? Maar goed, het kan dus geen kwaad om ze terug te snoeien. Dank je wel.