Hoe zou het komen dat de tomaten dit jaar in de serre klein blijven ? misschien te warm ?

ieder jaar hebben wij extra grote en smakelijke tomaten in onze serre, nu worden ze niet groter, het was nochtans hetzelfde zaad.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haal je de dieven wel weg?

Het beste antwoord

Een tomaat houd van water zeker als het warm is, veel water .Heb je de planten ook extra mest gegeven.
Tijdens weer goed luchten (deuren en ramen open)
Gebruik je ook een schaduwnet? Dit heb jezeker nodig in een serre. Zet tomaten niet ieder jaar op de zelfde plek.
Dit kan ook de oorzaak zijn van een minder opbrengst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien zit er te weinig voeding in de grond waar de planten in staan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer joh, ik denk dat ze te weinig voeding hebben gehad op het moment voor de bloei en het vormen van de vruchten. Daar kan je nu niks meer aan doen..
Heb je ze in de serre- dus in potten? Misschien ligt het dan aan de potgrond die van mindere kwaliteit is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een volkstuin met een serre en in deze serre staan wel 20 tomatenplanten, zowel trostomaten als pomodores en gewone tomaten.
Mijn buurman heeft tomaten gewoon in de buitenlucht met een plastic dek erboven.
De tomaten in de buitenlucht zijn veel groter en veel talrijker.
Ik denk dat het komt dat de regen de grond veel natter houdt en dat daardoor de tomaten groter worden en dat er ook veel meer tomaten aan een tros komen. De bijen kunnen er ook veel beter bij.
Staan de tomaten echter in de buitenlucht zonder een plastic dak erboven dan gaat het fout met tomaten, want het regenwater geeft veel eerder aanleiding tot het ontstaan van phytoftera en dan worden de tomatenplanten en de tomaten rot en zwart.