Mijn kiwiboom draagt geen vruchten

ik heb sedert 3 jaar een kiwiboom
hij groeit maar bloeit niet
misschien is het wel een mannetjesboom
weet iemand raad?
moet ik een mannetjes of vrouwtjesboom kopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
12.2K

Het beste antwoord

Het is bij een Kiwi heel normaal dat hij pas met een jaar of 8 echt vruchten gaat leveren.
In mijn vorige tuin deed hij dat pas bij 9 jaar en nu heb ik er alweer een van 3 jaar en nog geen vrucht gezien.
De Jenny die ik heb is tweeslachtig en als je die niet hebt dan kan het zijn dat je alleen de vrouwelijke hebt en dan moet er in de buurt een mannelijke zijn of die moet je er zelf bijzetten.

De vrucht
Met kiwi's moet u beschikken over een behoorlijke dosis geduld.
...kiwi's!
Na ongeveer drie jaar kunnen de eerste paar vruchten eraan komen. Normaal is dat na ongeveer acht jaar de produktie van vruchten pas echt goed begint. In mei - juni verschijnen de bloemen in trosjes. De bloemen doen wat denken aan die van een bloeiende aardbei. Het vruchtbeginsel is bovenstandig, de bloemkelkblaadjes zitten daaronder en in kransvorm eromheen. Tijdens de bloei geven de bloemen een heerlijke, wat zoetige geur. In juli worden de vruchten al duidelijk zichtbaar en zwellen gedurende de zomer. De vruchten worden pas lekker van smaak als er veel zon is in de zomer. Bij weinig zon rijpen de vruchten slecht en zijn na de pluk ietwat zurig. De vruchten aan de planten laten zitten tot in november! Pas dan de (eventuele...) vruchten plukken.
Geef de kiwi ook in november een vormsnoei. Mocht het zo zijn dat de vrucht bij consumptie ervan toch nog zurig is, dan kunt u het beste de geoogste vruchten in een wollen doek inpakken en op kamertemperatuur laten afrijpen.
Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
pas in november oogsten, bedankt voor de tip!
mijn kiwi van 3 jaar heeft voor het eerst vruchtjes, een stuk of 12 :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke, ik hoop dat het lukt, ik had ook wel eens eerder vruchten maar die werden niet rijp of vielen eraf.
Rieneke1
13 jaar geleden
we zien het wel, ik vind het al leuk dat ik zo ver ben gekomen!
ik ben toch niet zo wild van kiwi's, het is meer het idee ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf oogsten he, dat is zo leuk om te doen en weggeven kan altijd.

Andere antwoorden (5)

als je er een bij wil kopen, dan zou ik een zelfbestuivende ("jenny") nemen.
mogelijk is de kiwi die je nu hebt ook zelfbestuivend, het kan makkelijk vijf jaar duren voor je de eerste vruchten ziet.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oow dankuwel hoor
Nee je moet m meer bij mesten.
Gewoon bij mesten voor de bloei. En het liefst verpoten in goede potgrond. Geen fleurella want daar zitten niet de juiste stoffen in die een boom nodig heeft. En wanneer je kiwi boom na een tijdje nog geen vruchten af heeft geworpen dan kun je overwegen om er eentje bij te kopen alleen kun je aan niks zien of je te maken hebt met een mannetjes boom of een vrouwtjes boom.Omdat de boom in de meeste gevallen(m.u.v een hulst)2 slachtig is hij krijgt meestal zowel mannelijke als vrouwelijke knoppen en bloemen om samen de vrucht te maken. Je herkend echter aan de bloesems of bloemen wel of je een mannetje of ene vrouwtje hebt.
Mannetjes zijn namelijk dubbel Ze hebben meer bladeren en de vrouwtjes bloemen zijn enkel want anders zou er geen ruimte meer zijn voor de stamper en de stamper is nodig voor de transformering tot vrucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet je ook welke mest goed is?
ik moet inderdaad verpotten en bijmesten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mannelijke bloemen van de kiwi zien er net zo uit als de vrouwelijke, alleen heeft de man. meeldraden in de bloemen en de vrouwelijk een stamper, hoe harder de kiwi groeit, hoe langer het duurt dat hij gaat bloeien, dus extra mesten werkt niet.
Normaal duurt het een jaar of 7 voordat je de eerste bloemen ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij mesten is nooit verkeerd.
Je doet het nooit voor niks.
En je kunt gewoon met pokon bij mesten. Pokon is er in allerlei soorten en maten zowel voor de groei als de bloei.
En potgrond van de hoco bevat alles wat een plant nodig heeft. Je kunt het gebruiken voor zowel binnen als buiten planten.
Het is geen reclame maar gewoon ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel
Naar mijn weten heb je mannetjes kiwibomen en vrouwtjes. Je moet ze beide hebben anders krijg je geen vruchten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef m een grotere pot met schone potgrond zodat ie weer wat heeft om zijn voeding uit te halen.mest m goed bij en dan is t wachten wachten en nog eens wachten tot ie vruchten afwerpt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan intelligent geklets heb je niks. Koop gewoon zo,n pot fortuin. Das geel poeder of wit poeder. En doe een eetlepel van dat spul in een gieter ,de dosering hoeveel gram op een liter ,staat wel op de pot en dat giet je dan bij de plant en over een tijdje heb jij je kiwies.

Toegevoegd na 30 seconden:
te koop bij een tuincentrum