Waarom groeit onkruid sneller dan de gecultiveerde planten in de tuin?

Het blijkt dat het onkruid keer op keer boven de gecultiveerde planten in de tuin uit komt. Zeker na de buien van vandaag. Hoe kan dat toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.2K

Het beste antwoord

onkruid is vaak de oervorm, met bijbehorende levenskracht.
gecultiveerde planten zijn vaak veredeld om langer te bloeien, dubbele bloemen aan te maken, en ga zo maar door.
het komt uit de lengte of uit de breedte.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Onkruid wordt zo vaak vernietigd dat het zich daarop heeft aangepast. Voor je het in de gaten hebt, is het er weer. Dat gaat zo in een wereld waar planten, dieren en mensen evolueren aan de hand van de omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onkruid is de oorspronkelijke natuur.
Dus niet gemanipuleerde vorm van de natuur.
Nu hoor ik u denken: dat klinkt wel leuk allemaal, maar wat dacht je van het onkruid? Dat is nou niet bepaald ''genieten''. Tja, dat is maar hoe je het bekijkt. Want wat ís onkruid nou precies? En waarom hebben we daar zo'n ''last'' van?

Eigenlijk vormt onkruid de meest natuurlijke versiering van onze tuin. Het is de unieke manier van moeder Natuur om de aarde te bedekken en te beschermen, bijvoorbeeld tegen uitdroging. Daarom groeit er zoveel onkruid in kale plekken in de border, en zo weinig onder onze planten. Dat verklaart ook, waarom bodembedekkers zo populair zijn. Daar groeit in elk geval geen onkruid in!

Maar waarom is onkruid nou onkruid? We hebben zo'n plantje die naam gegeven, omdat we het kruid ongewenst vinden. Ongewenst voor wat betreft groei, bloei en plaats. Ongewenst, omdat we het niet zelf hebben uitgekozen, gekocht en geplant. Een echte ''herba non grata''.

Die herba non grata gaan we dus bestrijden, met inzet van krachtige middelen: de schoffel, vijftand en als niets helpt komt de spuit eraan te pas. Voor sommigen is het een échte en frustrerende strijd….. die nooit ophoudt. Want een strijd tegen de Natuur win je nu eenmaal niet zo gemakkelijk!

Onkruid vinden we heel vervelend en hardnekkig. Heb je nét de border onkruidvrij, gaat het een paar dagen regenen….. en jawel hoor: het schiet alweer de grond uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De natuurlijke omstandigheden bepalen welke wilde planten ( onkruid) er kunnengroeien.
Indien we een kaal stuk grond hebben en we doen hier niets aan, dan komen er direct de z.g.n. pioniersplanten op, dit zijn eenjarige planten, die voornamelijk het eerste jaar groeien, het jaar er na, komen de vaste onkruiden op en soms ook tweejarigen, de pioniersplanten van het eerste jaar, zijn dan vrijwel verdwenen.

Ook komen de eerste struiken en bomen op en als we nu niets meer zouden doen, wordt het uiteindelijk allemaal weer bos en zullen door gebrek aan licht de meeste onkruiden inmiddels verdwenen zijn.

Doordat we vrijwel altijd in onze tuin zitten te wroeten, hebben we dus "verstoorde grond" en dus bijna altijd pioniersplanten, hoe meer we dus in de tuin de grond los houden, hoe meer onkruid.
Maken we de grond van de tuin nooit meer los, dan krijgen we vaste onkruiden, die zijn vaak ook veel lastiger.
Maar al deze planten, horen hier van nature te groeien, bepaald door de omstandigheden.

De meeste tuinplanten komen uit een heel andere biotoop en zijn dus bijna altijd in het nadeel ten opzichte van de lokale wilde planten.
Het is dus een eeuwige strijd tussen de planten die we wel en die we niet willen hebben.

Als je nu heel veel weet van je tuinplanten, dan kan je inschatten , welke planten zich thuis zullen voelen in jouw tuin, dit zijn dus de planten die zonder extra sproeien en mesten, toch uitstekend groeien, dan weet je dat je een goede keus gemaakt hebt.