Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een geelgerande waterkever in de vijver kwaad voor de vissen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ligt eraan wat voor een vissen je hebt. Als je grote koi-karpers hebt, dan zou ik me geen zorgen maken, heb je kleinere vissen, ja, dan kunnen ze wel eens verdwijnen:

"De geelgerande watertor is een felle rover die voornamelijk op insecten jaagt maar ook kleine vissen en salamanders buitmaakt."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geelgerande_watertor
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja, geelgerande watertorren zijn vervaarlijke rovers die hun prooi met de voorpoten vastgrijpen en deze dan met hun monddelen fijnkauwen. Geelgerande watertorren eten enkel vlees en zijn geduchte, agressieve jagers. Wormen, dikkoppen, libellenlarven en andere insecten staan op het menu. Zelfs grote vissen worden aangevallen en gekwetst. Hele stukken vlees kunnen uit de vis gerukt worden. Kleinere dieren worden in hun geheel ingeslikt. Geelgerande watertorren zijn rovers van formaat. Eens ze een prooi beethebben laten ze die niet meer los. Hengelaars weten dat. Een geelgerande watertor die bijvoorbeeld een aan de hengelhaak gepriemde regenworm vastgegrepen heeft laat deze niet meer los, ook al wordt hij uit het water getrokken. Hebben is hebben, op gevaar van eigen leven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Geelgerande waterTOR is vooral funest voor jonge visjes en voor kikkervisjes. Het is een geduchte rover!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, die Geelgerande zijn echte 'killers'.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, volgens onderstaande site, is het een moordenaar en houd je alleen de kever over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De geelgerande waterkever is een modder etende kleine kever die zich onkwaadwillend vermomd als geelgerande watertor maar in de praktijk weinig tot geen kwaad kan en/of uitricht.

Moddereters zijn in het algemeen vrij ongevaarlijk.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Als je hem te pakken kunt krijgen verwijder deze kever dan. Kijk wel uit want hij kan flink bijten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De geelgerande waterkever en de inktzwarte waterkever ( is groter) zijn een van de mooiste waterkevers in ons land, jaren lang best wel zeldzaam, maar door de komst van veel vijvers, zijn ze weer helemaal terug.
Alle waterkevers zijn rovers, vooral de larven hiervan, maar in een gezonde vijver maakt het echt helemaal niets uit, voornamelijk vreten ze soortgenoten en allerlei andere soorten waterdiertjes, in het voorjaar vooral kikkervisjes, maar daar zijn er zo veel van.
Soms pakken ze ook een zwak of ziek visje, nou en?
Jaren geleden gooide ik schildpaddenvoer in de vijver, daar kwamen tot mijn grote verbazing de geelgerande waterkever op af en telde ik er 12!!!
Nog steeds zit de vijver vol visjes, groene kikkers en twee soorten watersalamanders en oh ja, ook geelgerande waterkevers.
Er bestaan veel volkomen onjuiste informatie op het gebied van vijvers, b.v. waterslakken, maar ook over bootsmannetjes, geelgerande waterkevers, inktzwarte waterkever, libellelarven enz.
We moeten de natuur in zijn geheel bekijken en niet naar slechts een diertje dat andere opvreet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding