Niets. Die gaan vanzelf rotten en zinken naar de bodem. Ze worden dan als voedsel door de plant weer opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Uitgebloeide bloemen zakken naar de bodem en kan je voorzichtig van de plant knippen, zo komen alle voedingsstoffen ten goede aan de nieuwe bloemen. Let op, knip wel een uitgebloeide knop weg. Ook de jonge knoppen kunnen nog onder water zitten......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je KAN ze laten zitten. Heb je een wat kleinere vijver, dan zou ik ze voorzichtig weg snijden. Zo beperk je de opbouw van organisch afval op de bodem van de vijver een beetje, en hou je het water makkelijker helder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker laten zitten, voor de verdere bloei maakt het niets uit en de knoppen duiken na een paar dagen onder, het er wel of niet afknippen heeft geen enkel voor of nadeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ze gaan toch rotten dan en dat is toch niet goed voor de vijver?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat dood gaat, gaat rotten, ofwel het wordt weer ontleed tot de bouwstoffen waaruit het is opgebouwd, dus het wordt weer voeding voor andere planten, plankton, algen en waterdiertjes.
Het is dus een onderdeel van de kringloop.
Het moet wel een beetje in verhouding blijven van je vijver, als je ineens 200 rottende waterlelieknoppen in je vijver zitten en die vijver is niet te groot, dan gaat het mis.
Maar in een kleine vijver kan je nooit 200 oude waterleliebloemen hebben.
Wel kan er uiteindelijk te veel modder in je vijver komen, na een jaar of 7.
Maar dat komt ook door stof wat er in waait, blad van de bomen, vissen poep, afgestorven waterplanten enz.