Hoe en wanneer kan ik het beste mijn kamperfoelie verplaatsen?

Moet ik hem eerst helemaal terugsnoeien en dan verplaatsen? En kan dat nu of moet ik tot het najaar wachten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
11.6K

Het beste antwoord

Dat kan je best wel nu doen, knip alles er af tot je een meter over hebt, alle blad er af, rooi de plant er voorzichtig uit en wees zuinig op al de kleine worteltjes.
maak een groot ruim plantgat, de zeeuwse klei er uit en vul het gat met goede potgrond, eerst voor de helft, zet de plant er in en vul het gat verder op, nu goed water blijven geven, over 3 a 4 weken zal hij weer gaan groeien.
De beste plaats voor een kamperfoelie is half schaduw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Ed. Vooral de toevoeging van de Zeeuwse klei eruit en potgrond erin, maakt het voor mij helemaal goed... ;-) Ik ga het precies zo doen al jij het omschrijft. Ik weet zeker dat het dan goed komt.

Andere antwoorden (1)

Verplaatsen zou ik in september doen, zodat de plant zich kan 'zetten' voor het winter wordt. Nu groeit ie nog te hard.
Als ie erg groot en/of warrig is, kun je hem snoeien, anders zou ik dat niet doen.
Officieel is de snoeitijd voor een kamperfoelie maart, maar op zich is deze soort altijd wat 'rommelig' dus ik zie het nut van snoeien dan niet zo.
Als je 'm echt drastisch wilt snoeien: afknippen op 1 meter hoogte, en de zijtakken tot op 10 centimeter van de hoofdtak inkorten.
Als je het helemaal perfect wilt doen: eerst met een (scherpe) spade een cirkel steken rond de plant, waarbij je eventuele langere wortels doorsteekt. Dat dwingt de plant nieuwe wortels te maken, wat het aanslaan op de nieuwe plek vergemakkelijkt (geef 'm dan wel de tijd om die wortels te maken, dus bijvoorbeeld nu afsteken en dan in september met de kluit zo groot als het afgestoken stuk overplanten.
Succes!