Wanneer zijn vijgen rijp?

En wat moet ik doen alvorens ze te eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
35.5K

Het beste antwoord

Rijpe vijgen geven een duidelijke 'rijpe vijgen geur' af. Door te ruiken weet je onmiddelijk of ze rijp zijn. De kleur van de vijg bij rijpheid kan van lichtgroenig tot donkerbruin / zwartpaars varieren al naar gelang het type dat je hebt staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat vijgen bijna niet narijpen worden ze vrijwel rijp geplukt. Een rijpe vijg heeft een leerachtige schil en voelt zacht en elastisch aan. Afhankelijk van de soort kan de schil verschillend van kleur zijn. Een vijg mag in ieder geval niet hard zijn. Vijgen met bruine vlekjes op de schil zijn al bedorven of zullen het binnen enkele uren zijn. Dat geldt niet voor beschadigingen (het is een schimmel die de suiker van de vijg in zuur omzet en de vijg oneetbaar maakt).
Ik zou ze eerst in elk geval even wassen, want ze kunnen met een waslaag zijn behandeld om de houdbaarheid te verlengen. Maar je kan je, op het steeltje en het kroontje na, met schil in z'n geheel opeten.

Toegevoegd na 1 minuut:
de laatste je moet ze zijn.
Amadea
13 jaar geleden
Vijgen zijn rijp wanneer de schil zacht wordt en donker verkleurt. Zowel de pitten als het vruchtvlees zijn eetbaar. Was en droog de vijgen voor gebruik en verwijder de stelen van de vijgen.

Op onderstaande bron staan wat recepten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vijgen zijn NU rijp. Ik pluk ze dagelijks van de bomen langs de weg. De kleuren zijn paars/groen of paars en ze zijn zacht en zoet. Ze vallen nu ook met tientallen op de grond, en worden gretig geconsumeerd door o.a. miljoenen mieren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt ze afspoelen, ik eet ze zo van de boom.