Heeft drainage onder waterdoorlatende bestrating nut?

We willen een oprit ( 11 bij 4 meter ) die vast tegen het huis aan ligt gaan bestraten met een open Aqua draintegel ( zie afbeelding ) en die opvullen met grind, heeft drainage zin voor de afvoer van regenwater?

Picture for question
5 maanden geleden
in: Tuin
1.3K

Antwoorden (1)

Het hele idee van een open tegel zoals de Aqua draintegel, is dat het regenwater onder de tegels in de bodem kan zakken. Dat is goed voor de grondwaterstand en het riool / slotenstelsel wordt bij hevige regen minder belast.

Als je een drainage onder de oprit gaat leggen en dat water afvoert naar het riool of een sloot, doe je het voordeel van de draintegels geheel teniet.

Het is wel belangrijk dat er waterdoorlatende grondlagen onder de tegels liggen. Dus op vette kleigrond zal het niet goed werken, maar dan helpt drainage ook niet. Heb je een gewone zandgrond, of flinke laag wit zand onder de tegels, dan zakt het regenwater er het snelste in weg.
...

Dus antwoord op de vraag Heeft drainage nut? Nee, integendeel.
Toegevoegd op 27 november 2023 14:39: tekst
Inekez1
5 maanden geleden
Abcde
5 maanden geleden
Ik begrijp uit de vraag, dat teusvanhemert59 wil weten of de drainagetegel voorkomt dat op de oprit plassen ontstaan. Als dat het geval is en de onderliggende grondlaag is geschikt hiervoor, dan heeft de drainagetegel toch wel nut?
Inekez1
5 maanden geleden
Drainage is iets anders dan de drainagetegel.
Volgens mij wil hij sowieso die tegels leggen en is de vraag of daaronder ook nog drainagebuizen moeten om het water dat door de tegels zakt weer af te voeren. Wat waterhuishouding betreft kun je die drainagetegels beschouwen als gazon of bloemenborder. Daar zakt in principe water snel in weg. Bij extreme regenval staan er wel eens wat plasjes, maar die zakken daarna ook vanzelf weer weg. Als het zo hard regent moet je je niet druk maken om een paar plassen op je oprit, want dan staan overal op straat ook plassen, lopen goten over etc.
Abcde
5 maanden geleden
Bedankt voor de snelle reactie. Dan maar wachten op de reactie van teus.. Teus kan uitleggen wat hij wil bereiken met de drainagetegels.
19teusvanhemert59
5 maanden geleden
Mijn bedoeling is dat het gevallen regenwater wordt afgevoerd, zodat de grond bij het huis niet te nat wordt zodat er optrekkend vocht ontstaat wat dan weer op termijn in de muren van het huis trekt wat dan weer natte muren en naar binnen toe schimmel kan veroorzaken.
19teusvanhemert59
5 maanden geleden
Ik wil hierbij ook aan de achterkant (ook hier wordt bestraat met gewone dichte tuintegels) en voorkant van het huis drainage toe passen.
Inekez1
5 maanden geleden
Of het in jouw geval zinvol is om een strook drainage rondom de woning te leggen tegen optrekkend vocht, is zo niet te zeggen. Dat hangt af van de grondsoort, grondwaterstand, soort fundering, type stenen etc.
Voor een goed antwoord zul je een deskundige ter plekke moeten laten kijken naar de situatie. Als je al het water dat op je oprit valt wil afvoeren, kun je beter dichte bestrating gebruiken met een gootje. Controleer wel in de APV van je gemeente of het is toegestaan om hemelwater dat op de grond valt af te voeren naar het gemeentelijke riool. In verband met overbelasting van het riool is dat niet altijd toegestaan. Drainage achter het huis onder dichte tegels voegt volgens mij niets toe. Leg die tegels op afschot zodat het water op een paar meter afstand van de woning de grond in kan zakken, dan zou dat voor fundering geen last moeten veroorzaken.