Hoeveel aarde nodig tussen bloembollen bovenop op elkaar (in bloempot planten)?

Het idee is iets bloeiemds te hebben in deze pot over periode van enkele maanden maar hoe doe ik dat? En moet je planten van grote naar kleine bol of maakt dat niet uit?

8 maanden geleden
in: Tuin
ronron1212
8 maanden geleden
boven op elkaar gaat niet.

Antwoorden (1)

Bij elke soort bol staat op de verpakking aangegeven hoe diep je die moet planten.

Doe een laag grond in de pot tot ongeveer 15 cm onder de rand. Leg daar de bollen op die 15 cm diep moeten, met een onderlinge afstand van ongeveer 10 cm. Op de verpakking staat ook vaak de aanbevolen onderlinge afstand. Dat is een indicatie en mag best iets anders als dat mooier uitkomt.

Tulpen en (grote) narcissen plant je meestal op 15 cm, maar ze bloeien niet altijd tegelijk. Zowel bij tulpen als bij narcissen en andere bollen kan het per soort of kleur verschillen wanneer deze bloeit.

Als de bollen op 15 cm diep geplant zijn, vul je de ruimte tussen de bollen op met losse grond, als de onderste bollen minder dan 5 cm hoog zijn maak je heuveltjes tussen de bollen. Daarop leg je dan de bollen die ongeveer 10 cm diep geplant moeten worden, zodat die bollen niet precies boven een andere groeien. Dan vul je de ruimte tussen die bollen ook op. Hele kleine bolletjes die ook 10 cm diep geplant moeten worden, kun je daar dan nog in poten. De onderste bollen groeien makkelijk langs de kleine bolletjes die erboven zitten.

Bovenop kun je dan nog bolletjes planten die maar 5 cm diep in de grond hoeven. Dat zijn altijd kleine bolletjes dus die kunnen gewoon boven de anderen.

Wil je niet de komende 3 maanden tegen een kale pot kijken, dan kun je ook de pot denkbeeldig in 6 taartstukken verdelen. Plant in 3 van die punten een groenblijvend plantje, zoals kleine klimop, winterheide, gaultheria, hebe, tijm, rozemarijn. Daartussen plant je dan de bollen. Zo heb je het hele jaar een leuke pot. Om in het voorjaar de bollen meer aandacht te geven kun je dan de vaste plantjes korter knippen, of de bollen gewoon combineren met het vaste groen.
Inekez1
8 maanden geleden