Hoe ontstaan stenen?

En dan bedoel ik van die kleine stenen, die je in elke tuin in de grond wel aantreft. En wat bepaalt de kleur, grootte en structuur van een steen?

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik heb het dus over stenen in de TUIN.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7K

Het beste antwoord

Hoewel we een land zijn zonder bergen, vinden we toch nog wel eens stenen in onze grond.

Allereerst zijn het de grote rivieren die nogal wat stenen naar ons toegebracht hebben, vooral de Maas is daar goed in, er zijn zelfs stenen naar de Maas genoemd, de maaskeien.
Het zijn afgebroken stukjes rots uit het gebied waar de rivier doorheen stroomt.
Het zijn rolstenen die door het water en zand geslepen zijn tot afgerond en zelfs ronde stenen.

Dan hebben we ook nog de restanten van de laatste ijstijd, enorme hoeveelheden ijs uit het hoge noorden, stuwde rotsen ,keien en zand voor zich uit, het stopte waar nu de Utrechtse heuvelrug is.
Vooral Drenthe is bekent om zijn grote zwerfkeien, de hunnebedden zijn er o.a. van gemaakt.
Deze stenen hebben vaak groeven aan een platte kant van het schuren over de bodem tijdens de tocht van Scandinavië naar ons land, veel van deze stenen zijn een conglomeraat, dat zijn stenen die van verschillende kleine stukjes steen, opnieuw samengeperst zijn tot nieuwe stenen ( vaak roodachtig)
Deze stenen zijn dus gevormd van stenen!

Verders is er in ons land, soms zandsteen te vinden, dit is sterk samengeperst zand en later versteend, sommige hiervan zijn bekend onder de naam "zandpoppetjes".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee marieke die raken nooit op, immers de hele aarde bestaat uit steen, van binnen vloeibaar en van buiten hard.

Andere antwoorden (3)

Stenen zijn stukjes van een berg die afbreken en in een rivier terecht komen.
Door de stoming van water en het rollen over de bodem worden ze zo mooi rond geslepen.
De allerkleinste deeltjes die overblijven spoelen uiteindelijk naar zee en dat heet zand of nog kleiner klei.
De grootste stenen liggen het dichtst bij de bron, de kleinere verder in de stroming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste van die steentjes zijn in de tuin afgeleverd tijdens de ijstijd,toen ons land grotendeels overdekt was met sneeuw en ijs. Door de opschuivende sneeuw/ijsmassa,werden die steentjes mooi rond gepolijst en meegevoerd door het hele land. Toen de dooi na jaren en jaren weer intrad en de sneeuw/ijsmassa zich terugtrok,bleven de steentjes in jouw tuin(en de mijne,als ik er 1 had) liggen en daar liggen ze duizenden jaren later nog steeds!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Hoe ontstaan stenen?

De aarde is zo’n 4,6 miljard jaar oud. In die tijd was de aarde een grote vuurbal. Toen begon het afkoelingsproces. De aarde begon daardoor te verstenen. Maar binnenin de korst borrelde het nog steeds. Er waren in die tijd dus heel veel uitbarstingen. Maar het lava dat nu op de korst lag, stolde ook. Zo werd de laag steeds dikker. Er kwamen steeds minder uitbarstingen. Zo komt het dat er op de dag van vandaag bijna nooit meer vulkaanuitbarstingen zijn. Toen die aarde verkoelde ontstonden er allemaal vulkanische gesteenten.
Veel stenen lijken niet zo mooi. Het lijken gewoon grijze keien. Maar vanbinnen is hij wel mooi. Een steen bestaat uit allemaal atomen en andere scheikundige dingen. De volgorde bepaalt welke steen het is. Er zijn meerdere soorten atomen: bijv. zuurstofatomen, goudatomen of koolstofatomen. Dus hoe die atomen zijn gerangschikt, zorgt ervoor welke steen het is. Diamant en grafiet bestaan allebei uit koolstofatomen. Toch is diamant de hardste en grafiet één van de zachtste stenen. Dit komt door de volgorde van de atomen. Bij diamant is één koolstofatoom verbonden aan vier andere. Dit geeft een stevige structuur. Grafiet bestaat uit ver uit elkaar liggende rijen. Deze rijen schuiven gemakkelijk over elkaar heen. Daardoor is grafiet zo zacht. Grafiet wordt gebruikt in potloden.