Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke ziekte heeft deze stokroos en wat kan ik er aan doen?

Er zit een zwart beestje in (zie foto) en het blad heeft allemaal pukkeltjes gekregen die verkleuren naar rood/oranje (zie foto). Wat kan ik er aan doen? Ik heb een biologisch bestrijdingsmiddel voor luis. Is het zinvol om de bladeren daarmee te behandelen of kan ik beter het aangetaste blad verwijderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
8.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bijna alle stokrozen krijgen vroeg of later de schimmelziekte `roest`.
Stokrozen staan het liefst tegen de muur van het huis en in de volle zon, groeien ook prima in kieren van de bestrating, tegen het huis aan, zit altijd veel kalk in de grond, waarschijnlijk dat ze het daardoor op die plek zo goed doen.
Zit het eenmaal al op en vooral in de bladeren, dan is er niet zo veel meer aan te doen, iedere week vloeibare mest geven in het gietwater wil soms wel eens helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
roestziekte ok! krijg jij ditmaal het beste antwoord..

Andere antwoorden (1)

Het kevertje is denk ik niet jouw probleem. Het lijkt sterk op roestziekte, welke zich bij warm vochtig weer als een idioot kan verspreiden. Planten op een niet te warme en niet te vochtige plaats. Met aftreksels van heermoes of een kalirijke beemsting beschermen tegen deze roestziekte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding