Wat is een goede manier om een visvijver leeg te pompen ten grootte van een specie kuip?

Onze vijver is ook echt een speciekuip namelijk, mooi verwerkt tussen een verhard stukje tuin met stenen etc.

De vijver moet een paar keer per jaar schoongemaakt worden maar we hebben geen pomp o.i.d. en leegscheppen duurt lang, hopelijk heeft iemand tips.

een jaar geleden
in: Tuin
1.8K
Ritsuka
een jaar geleden
Als het een paar keer per jaar moet, dan zou ik juist investeren in een goede pomp. Scheelt je veel tijd en gedoe.
Antoni
een jaar geleden
@Alex1995, waar wil je het water naartoe overbrengen? Is er een lager punt dan de vijver in de buurt waarnaartoe je het water kan afvoeren? Dan zou je met een tuinslang het water kunnen afvoeren. Het ene eind in de vijver, het andere eind op het laaggelegen punt (bijvoorbeeld de goot langs de straat) en dan het water door de tuinslang zuigen om het stromen van het water op gang te brengen. Wel steeds de opening van de tuinslang met je duim vacuüm houden anders heeft het zuigen geen zin (want in één keer het stromen op gang brengen lukt niemand). Ik raad het allemaal niet aan, maar het is een mogelijkheid!
jc54
een jaar geleden
"Leegscheppen duurt lang". Om een speciekuip (van ongeveer 90 liter) leeg te scheppen heb ik geen 10 minuten nodig..........En een hobby mag toch gerust wat tijd kosten...........
Z512099
een jaar geleden
Bij mij binnen de 5 minuten en dat manueel.

Antwoorden (1)

Eerst eventuele planten (en vissen??!!) er uit halen en overzetten in een bak water in de schaduw.

Dan eerst met een emmer leegscheppen tot je geen volle emmers water meer uit kunt scheppen. Dan zet je een emmer in de vijverbak en die schep je met een voerschep vol. Dat gaat vrij snel omdat je een liter per keer kunt scheppen en je direct naast de emmer kunt scheppen. Door de volle emmer in de vijver te plaatsen, stijgt het water rondom de emmer en kun je meer water per keer scheppen. Een voerschepje heeft een platte kant en handvat, dus je kunt ook eenvoudig het water van de bodem scheppen.

Het laatste beetje water laat je in de ton en gebruik je om met een spons of borstel de ton schoon te maken. Dan met een handdoek drogen en uitwringen, naspoelen met schoon water en nogmaals drogen.

Zo'n voerbakje kost een paar euro en is ideaal om water te scheppen. Het leegscheppen gaat op deze manier vrij snel. Het laatste restant met de handdoek eruit halen is het meeste werk. Ook een pomp maakt je bak niet 100% leeg en ook dan zul je het laatste vieze water (waar vaak de meeste drab in zit) er met een handdoek uit moeten halen.

Als je daadwerkelijk vissen hebt in die ton: geef die vissen aan iemand met een echte vijver en beperk je tot plantjes en eventueel kikkers of salamanders. Maak van hout of stenen of via waterplanten een manier dat de beestjes er zelf in en uit kunnen. Zonder vissen in die bak hoef je ook minder vaak schoon te maken. Zelfs voor kleine visjes is zo'n ton al snel te klein en bij warm weer niet diep genoeg om naar koel water te kunnen zwemmen.
Inekez1
een jaar geleden