Wanneer water afsluiten caravan?

Het gaat de komende dagen 3 dagen vriezen. Eerste nacht -1 tweede nacht -2 derde nacht -1, overdag is het rond de 6 a 7 graden. Moet het water dan af gelsoten worden van de caravan? De meningen en adviezen op internet zijn hierover zo verdeeld..De leidingen zitten onder de caravan, zonder isolatie eromheen, ook zit er geen rand omheen. Wel staat de caravan op een plek die dik bebost is. Wie heeft er echt iets zinnigs over te zeggen? Of kan zijn/ haar ervaringen delen en mij aangeven wat ongeveer de grens is? Maart roer nu opeens zijn staart..om zorgen over te maken?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Tuin
2.9K
TurfGraver
2 jaar geleden
Eigenlijk heel simpel.
Als het vriest.
Water in de leidingen zal als het vriest uitzetten met risico dat leidingen knappen en dus later gaan lekken.
Dus niet alleen afsluiten maar ook leeg laten lopen.

Antwoorden (1)

Het is een risico-afweging. Zodra de temperatuur onder nul komt gaat water bevriezen en bevriezend water zet uit.
Het heeft alleen wel tijd nodig om dusdanig af te koelen dat het niet alleen bevriest, maar ook nog in staat is de leiding kapot te drukken.
In theorie kan dat al bij 1 a 2 graden onder nul, wanneer het langere tijd vriest. Door isolatie is die tijd op te rekken, de wind aan de andere kant kan het proces versnellen. Uiteraard speelt ook de dikte van de leiding een rol.
Ik kan je, gezien het feit dat de leidingen bloot en wellicht in de wind liggen, niet garanderen dat ze wel of niet stuk gaan. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen.