De nieuw gevormde blaadjes van mijn klimrozen verfrommelen meteen. Ze zien er niet uit.Wat kan ik hieraan doen?

Ik knip ze nu intuïtief direct af, maar bestaat er een degelijker behandeling? Is dit een bepaalde ziekte en hoe heet deze dan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Het beste antwoord

Ik vermoed (maar kan op basis van enkel een beschrijving dat niet met 100% stellen), dat er sprake is van trips. Dezen nestelen zich al vroeg in het seizoen in de plant, waardoor blaadjes inderdaad vervormen (verfrommelen) en er vlekjes op ontstaan.

Trips zijn kleine insectjes, doorgaans kleiner dan 1mm en lijken een beetje op langwerpige vliegjes onder een vergrootglas. Zij kunnen ook virussen verspreiden die ziektes onder planten kunnen veroorzaken. Ze zuigen zich vast aan bladeren en zuigen deze leeg. 's Winters zul je ze niet vinden, doorgaans overwinteren ze onder de grond.

Tripsen leven hooguit een week of drie en zijn al na een paar dagen geslachtsrijp. Eitjes worden gelegd in de bladeren en zijn ongevoelig voor pesticiden. Door deze snelle reproductie is het zeer lastig om ze te bestrijden. In de tuinbouw wordt daarom veel gebruik gemaakt van natuurlijke vijanden, zoals roofmijten, sluipwespen en wantsen.

Een milieuvriendelijke methode om het probleem te verhelpen is ze gewoon weg te spoelen door lauw water over de onderkant van de bladeren te laten stromen. Dit moet wel consequent 1-2 keer per week worden volgehouden om nieuwe generaties geen kans te geven. Een andere methode is ze te bestrijden met een middel op basis van pyrethrum (bijv van Bayer Garden). Dit is een onschadelijke plantaardige stof. Om ook toekomstige generaties uit te roeien moet u ook dit elke week volhouden.

Indien dit allemaal niet helpt, kunt u nog een beroep doen op gangbare insecticiden. Liever niet uiteraard.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De weersomstandigheden voor april zijn momenteel uitzonderlijk, hierdoor komen allerle ziektes en plagen wat eerder voor dan normaal. In het vroege voorjaar is de klimroos vatbaar voor bladluizen en de schimmelziekte meeldauw. In bijde gevallen verfrommelen de bladeren, maar bij de meeldauw is er ook de witte schimmel te zien. Omdat je daar niets over vermeldt, ga ik er van uit dat je gewoon bladluizen heb. De meesten klimrozen staan op een verkeerde plaats en geen goede grond. Dat is een van de redenen waarom rozen vaak ziek worden. Rozen houden van kalkhoudende grond, goed voedzaam en het liefst in de volle wind! Dus al helemaal geen zonnige muur op het zuiden. De zon is prima, alleen een beschutte plaats tegen het huis niet, komt nog bij, dat tegen het huis de grond ook meestal heel slecht en te droog is. Bladluizen hebben een hekel aan regen en steeds nat spuiten met kraanwater. Geen gif spuiten a.u.b.