nieuw gazon

Ik ben van plan binnenkort een nieuw gazon aan te leggen dmv kant en klare grasrollen.
Is het verstandig om de grond te gaan bemesten en hoe en waarmee kan ik dit het beste doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag, ik weet het antwoord niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou er wel rekening mee dat het gras niet zo sterk is dan wanneer je het zou inzaaien .

Het beste antwoord

Graszoden kun je leggen in alle maanden van het jaar, met uitzondering als het vriest of sneeuwt. Als vlak na het leggen van de graszoden het gaat vriezen, dan zullen de graszoden niet afsterven maar slechts bevriezen.

Zodra de graszoden weer ontdooien en het warmer weer wordt zullen de wortels direct weer gaan groeien.

Hiervoor een aantal praktische tips

1 Spitten en/of frezen.
Bij vernieuwing van het gazon dient de oude zode goed ondergespit of verwijdert te worden. De bodem wordt door Spitten en/of frezen losgemaakt. Vaak kan nadat de oude zode is verwijderd met het frezen van de toplaag volstaan worden.

TIP: Breng Herba Fertiel® aan op de losse ondergrond. Herba Fertiel® is een organische bodem verbeteraar die het bodemleven stimuleert, de bodemstructuur verbetert, de aangroei van haarwortels stimuleert, de weerstand van het gras verhoogt en schimmels en ziektes voorkomt.
2 Egaliseren
Hierna dient de bodem vast en egaal gemaakt te worden. Aanlopen of rollen met een wals zijn de gebruikelijke methodes. Daarna kan met een brede hark of een plank de ondergrond geëgaliseerd worden.

Herhaal dit proces twee keer om uw ondergrond zo egaal mogelijk te krijgen.
3 Graszoden leggen of uitrollen.
Op een dichte ondergrond zal de zode moeilijker aanslaan. Hark dus nog 1 x licht voor u gaat uitrollen. Rol de zoden zo uit, dat deze strak tegen elkaar komen te liggen.

Strooi eventueel wat potgrond langs de omtrek van het gazon om uitdroging van de rand te voorkomen. Na het leggen direct water geven.
4 Graszoden aanrollen en water geven
Na het leggen van de zoden is stevig aanrollen of aankloppen belangrijk om goed contact met de ondergrond te krijgen. Na het aandrukken zoveel water geven dat de zoden door en door nat zijn.

Bij zonnig weer niet wachten tot de avond! Water geven zolang de zoden nog niet vastgegroeid zijn is een vereiste en bepalend voor het succes, dus 2 à 3 keer per dag de sproeier gedurende de eerste 2-3 weken. Het gras heeft dit nodig. 's Nachts verdrogen de zoden niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat zou ik zeker doen.
Bij tuincentra kun je speciale mest voor gras kopen.

Wel goed sproeien de eerste tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het allerbeste is om graszodenmest te gebruiken.
Op de site staat alle verdere info.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om je gazon goed te laten groeien, heeft het gras voeding nodig. Bemesting bij aanleg is erg belangrijk om het gazon een goede start te geven. Let wel op dat je een speciale aanlegmix gebruikt, de startmix zorgt ervoor dat het gras snel wortelt.
Zorg wel dat de voorbereiding goed is, d.w.z. dat je eerst alle takjes, steentjes, onkruid en andere rommel uit de grond verwijderd. Is de grond los, dan hoef je vaak niet eens te spitten, maar kwaad kan het nooit. Verbeter dan de eerste 10 cm. v.d. grond met een organische bodemverbeteraar, schep dit dor de bovenste laag grond heen en hark de grond dan egaal. Het beste is dan de grond plat te walsen, maar je kunt hem ook plat maken door er een brede plank op te leggen en er een paar keer overheen te lopen. Maak dan de grond nat en laat hem zo een week of 3 liggen, zodat hij in kan klinken. Wel steeds opkomend onkruid verwijderen. Daarna, als de grond goed dicht is, ga je egaliseren. Als je gaten ziet moet je deze opvullen met grond en dan weer erover lopen. dan ga je net als een stratenmaker doet, met een lange lat de grond straktrekken. Dan kan je de graszoden erop leggen, zo dicht mogelijk tegen elkaar en stevig aandrukken met je voet. Houd het gras vooral in het begin goed nat om uitdroging te voorkomen. Met een week zullen de naden volgroeid zijn met gras. De beste tijd om aan te leggen is het voorjaar, maar deze zomer is niet te heet nog, dus op een beetje bewolkte dag zou je het best kunnen "planten". In het voorjaar kalk geven is prima voor de zuurtegraad van je gond en doet mos verdwijnen. Verder 2 keer mestgeven per jaar is voldoende. Koemest kan je het hele jaar strooien, het geeft een goede start in het nieuwe jaar en geeft voorraad in de herfst. Gazonmest gebruik je in de zomer, geeft mooie groene kleur, bevordert de stevigheid en beschermt tegen ziektes.
amc