Welke vijverbepalnting is geschikt?

Ik heb een vijver aangelegd van 2.60 x 3.20. De vorm is vierkant en de rand is afgewerkt met grijze flagstones en grenst aan drie zijden aan het terras. Rondom in de vijver is een rand op 40 cm diepte, 40 cm breed. In het midden is de vijver 90 cm diep. Ik vind het lastig om de juiste beplanting te kiezen. Ik wil graag wat planten in het water langs de rant die wat hoger groeien (niet te hoog). Ook wil ik graag wat drijvende planten met paarse of witte bloemen. Niet te rommelig niet te strak. Ook in de winter moet het een relatief aantrekkelijk gezicht zijn. Welke combinatie van planten is geschikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Snoekkruid is een mooie paarsblauwe vijverplant voor 40 cm. diep water, verders zijn er nog een aantal biezensoorten, die zo diep kunnen staan.
Een paar soorten dwergwaterlelie's.
De japanse holpijp kan op deze diepte en ook de geelbloeiende ,gele lis.
Div. soorten pijlkruid, vooral de grasbladige.
Vrijwel de meeste anderen, paar honderd soorten vijverplanten ,kunnen niet zo diep staan.
Drijvende planten met blauwe bloemen is alleen de waterhyachint, maar die bloeit in ons land vrijwel nooit.
In de winterperioden zijn vrijwel alle vijverplanten afgestorven, behalve de japanse holpijp.
Vergeet niet ruim voldoende echte zuurstofplanten te plaatsen voor je waterkwaliteit, zoals , hoornblad, puntkroos, waterpest en krabbescheer.

Toegevoegd na 6 minuten:
Aanvulling: er is erg veel verwarring wat betreft de juiste waterdiepte, bij jouw 40 cm. voor de planten, maar veel aangegeven waterdiepte bij gekochte planten geven aan de diepte van het water boven het mandje met planten, totaan de oppervlakte.
Dus 40 cm. min de hoogte van het mandje (15 cm.) is plantdiepte 25 cm.!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In ieder geval in het midden waterlelies en heel veel zuurstofplanten.
Voor de rest is dit een geweldige site.