Hoe kan ik(in het najaar natuurlijk:) het beste het zaad van eenjarige plantjes plukken en bewaren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Zodra het zaad rijp is, begin je al het rijpe zaad te plukken, dit eerst op kranten drogen, daarna in een papieren zak bewaren op kamerthemperatuur.
Vergeet niet, even met een viltstift de naam van de plant er op te zetten.
Het beste moment van zaad plukken, is in de middag, of namiddag als het aan de plant al redelijk droog is.
Je hoeft heus niet te wachten tot de herfst.
Pluk en bewaar niet te veel zaad, van de meeste planten heb je maar heel weinig zaad nodig, als je te dicht zaait, gaat alles tegen elkaar op kruipen en kan je de zaailingen bijna niet verspenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gedurende de zomer zaden verzamelen zodraa de zaadbollen open beginnen te breken. Deze in een papieren zak of envelop ergens droog en zo koel mogelijk wegleggen. Een koelkast is vrij vochtig.
In het voorjaar zaaien waar je ze wilt.

De andere optie is om ze meteen uit te zaaien op de plek waar je ze wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het zaad het beste plukken als het rijp en droog is.
Dit kan ook in de zomer zijn. Laat het goed nadrogen, bijv.
op een oude krant het liefst in de zon, of op een andere warme plaats. Als de zaad goed droog is doe hem dan in
papieren envelloppe of zakje, schrijf de naam van het zaad er op, en bewaar het op een droge en niet te koude
plek.