Daalt het waterpeil van een nieuw (met vijverfolie/zijl) aangelegde vijver de eerste dag(en) altijd?

Ik heb gisterenmiddag mijn nieuwe vijver gevuld met water. Onder het vijvervolie liggen kleden. Gisterenavond was het waterpeil met zo'n 10 cm gedaald. Vanochtend is daar nog eens 5 cm bijgekomen. Komt dit doordat door de druk van het water de combinatie zand-dekens-folie wat indaalt of moet ik me zorgen maken over een lek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
6.6K

Het beste antwoord

Nou niet direkt aan een lek denken.
De vijver is pas gegraven neem ik aan en die moet echt nog wel een paar weken nazakken hoor.
Bovendien was het afgelopen week zo warm dat er giga veel water verdampt op dit mement.
Wij hebben hetzelfde bij onze vijver en die is bekleed met vijverfolie afgelopen april omdat onder de natuurlijke vijver een mol zat te graven.
We vullen hem toch nog zeker 2 á 3 x per week bij en dat is heel normaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
En wij hebben de dikste folie die er maar te krijgen was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is rubberfolie van goede kwaliteit. Het water is er gisteren aan het einde van de middag in gegaan en vanochtend dus 15 cm lager. Is jullie verval ook zo groot?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu niet meer maar de eerste paar weken zeker het zand klinkt nog heel lang in en door de druk van het water gaat dat met grote stappen en nu per keer toch nog wel 10 cm maar dat komt ook door de verdamping hoor.

Andere antwoorden (3)

Ik ben bang dat je toch een lekt hebt. 15 centimeter is best wel veel, dat indalen van het zand-dekens dat gebeurt volgens mij meteen bij het vullen al en zal niet zoveel zijn.

Maar als je vandaag weer bijvult, dan weet je het morgen zeker.
13 jaar geleden
Vijverfolie heb je in veel kwaliteiten, het goedkoopste en slechtste is het p.v.c. folie, heb je dat er in zitten, dan is een lekje mogelijk, het water zal dan blijven zakken tot aan de lek, als je het gevonden hebt, kan je het plakken.
heb je het goede folie (rubberfolie) van een goede kwaliteit, dan is een lek bijna uitgesloten, mogelijk had je water of modder onderin de vijverkuil die nu door de waterdruk, weggedrukt wordt, dan zou het nazakken nu moeten stoppen.
Dekens hadden er helemaal niet onder gehoeven, een laagje zand was voldoende, het is een van de fabeltjes op vijvergebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad rubberfolie. maar 15 cm verval is best veel lijkt me...? Uw antwoord geeft in ieder geval hoop.
Hoe goedkoper de folie, hoe groter de kans op een lek. Een lek kan ontstaan door te ruwe behandeling tijdens het aanleggen, maar ook doordat je de folie niet goed hebt aangedrukt op de ondergrond. Is dat laatste het geval, dan heb je meestal een groot lek, want dan hangt het folie als het ware boven een loze ruimte, en zal het folie scheuren door de druk van het water.

Het indalen is ook een mogelijkheid.

Wat ook kan, en waar veel mensen niet aan denken: planten, zand/aarde of versiersels die over de rand van de vijver hangen, kunnen voor veel waterverlies zorgen. Dat geldt ook voor mos rond de vijverrand, maar daar zul je nog geen last van hebben.

Wat er gebeurt is, dat de planten, zand/aarde of wat dan ook, water opzuigt uit de vijver. Het water kruipt er als het ware in.

Op die manier komt het water over de rand van de vijver heen. Eenmaal daar aangekomen, zal het water verdwijnen, je tuinaarde in.

Zorg er dus voor dat de rand van je vijver vrij is van alles wat vocht kan tranporteren.
Cryofiel