Omdat ze zich goed aan kunnen passen aan veranderingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze zich hier aangepast hebben aan het klimaat, de voedselvoorzienig, de vetbollen, pinda's en nestkastjes

De merel heeft zich aangepast aan de Vinex wijken.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article149865.ece/De_merel_voelt_zich_thuis_in_Vinex-locatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de merel gaat het goed. De vogel heeft zich aan het nieuwe Nederlandse landschap aangepast. Dat is de mus niet gelukt. De merel is de meest voorkomende broedvogel in Nederland. Al jaren. De vogel profiteert van de ruimtelijke inrichting. De Vinex-locaties met hun tuintjes blijken geschikte voedselplaatsen. En nu ook het groen op deze plekken is volgroeid, heeft de merel meer kans om te nestelen. In de toptien van broedvogels staat de merel stevig op de eerste plaats. Van de tien tot dertien miljoen vogelparen die Nederland rijk is, neemt deze soort bijna eentiende van het bestand voor zijn rekening. De laatste veertig jaar is de populatie met 75 procent broedparen toegenomen.
Het verhaal rond de koolmees (op de zesde plaats van de meest voorkomende broedvogels in Nederland) is er een vol tegenstrijdigheden. Ook deze vogel is volgens de trend van de laatste veertig jaar aardig in aantallen toegenomen. Vooral omdat er meer bos staat en omdat er meer oude bomen blijven liggen. Maar onlangs werd geopperd dat de vogel het moeilijk kan krijgen vanwege de klimaatverandering. Hierdoor kan er een tekort aan voedsel zijn op het moment dat de kuikens uit het ei komen. In die periode moeten er veel rupsen zijn om de jongen snel groot te brengen. Maar door de opwarming van het klimaat zijn de rupsen de laatste tien jaar eerder uitgekomen. De meeste koolmezen hebben de ‘ei-leg’ niet aan deze verandering weten aan te passen.
Amadea
13 jaar geleden
In de natuur bestaat een belangrijke regel.

Het beschikbare voedsel, bepaalt de aantallen van de soort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie ze nog steeds te weinig.

Ons vogelhuis, wat echt in trek was bij koolmezen,
was nu in beslag genomen door een wesp.

Dus geen mezen dit jaar. Helaas.

Maar volgend jaar gaan wij met een gerenoveerd vogelhuisje toch weer proberen vogels aan te trekken met het juiste voedsel. Dat vinden wij leuk.
Blijkbaar veel mensen. En als veel mensen dat doen, dan komen die vogels wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet ed gelijk geven, waar het meeste voedselaanbod is komen ook de meeste vogels voor. Dit geld voor de merel en ook voor de koolmees. Maar ook voor andere soorten. Bij mij in de tuin zijn de mussen niet te tellen,
terwijl op andere plaatsen geen geen mus te vinden is.
(Dit komt ook door het voedselaanbod!) De mussen vinden gemakkelijk voedsel in de kippenstallen van mijn bijde buurmannen. En daarom zijn ze zo massaal in mijn
tuin aanwezig.