Hoe 'verpopt' een paardebloem zich?

Het ene moment is 'ie mooi geel, het andere moment zijn het pluisjes... wie weet hoe dat proces in zijn werk gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Het zijn 'twee verschillende dingen'

De bloem bliet, wordt bevrucht.
De bloem gaat dicht (Elke bloem bestaat uit vele kleine bloempjes, elke hiervan kan bevrucht)
Elke bevruchte bloem maakt onderin een zaadje aan. Het gele bloempje verwelkt en droogt op.
Het zaadje maakt een stengeltje met het karakteristieke paraplu-pluisje er aan
Zodra de zaadjes volgroeid zijn gaat de bloem open en je hebt de pluizenbol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als we de paardenbloem doorsnijden dan zien je dat op een grote schijf een heleboel kleine bloempjes zitten dit is een zo een bloempje. Onder aan zit het vruchtbeginsel. Daar boven een pluisje. Dan krijg je de stamper en de meeldraden. Het licht gele strookje bestaat uit vergroeide bloemblaadjes. Een heleboel van die kleine bloempjes vormen samen zo een grote gele paardebloem. Insecten zoals bijen hebben geen moeite om zo mooie gele paardenbloem op afstand te zien. Deze bij haalt nectar en stuifmeel uit de paardenbloem om andere bloemen te bestuiven. Als die kleine bloempjes bestoven zijn gaat de bloem dicht en de bloemblaadjes verwelken. Uit elk bloempje groeit een vruchtje met een pluisje. Dit zijn nog onrijpe groene vruchtjes, langzaam worden de vruchtjes en de pluisjes groter

Toegevoegd na 1 minuut:
dit is de tekst bij een filmpje zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord en volgens mij ook meteen helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Tussen fase 1 en fase 2 die jij beschrijft zit nog een fase waarin de bloemblaadjes verschrompelen tot een vies geelzwart propje dat er vanaf valt. Daarna kan de pluizebol zich openen. Ooit zie je ook wel paardenbloemen waar maar een deel van de pluizebol opengegaan is, en de rest van de pluisjes nog vast zit aan dat propje.