Wat is er met mijn vijgenboom aan de hand als de stam ineens barst?

We hebben op tijd, in de rustfase van de vijgenboom, de boom verplant, omdat de vijgen die eraan kwamen, niet rijp werden. Nu staat hij tegen een zuidmuur. Omdat we op die plek vaker wat meer water hebben staan, door een terras, hebben we de vijg op een verhoging gezet, grote bak zonder bodem, maar boven het normale niveau. Zodat t water goed weg kan. We hadden hem al flink terug gesnoeid, zoals we elk jaar doen. Elk jaar gaf hij na die snoei gewoon veel vrucht, maar ze werden nooit rijp. Na al deze veranderingen, is de stam van de ene op de andere dag gespleten en gebarsten. Ook is hij nog steeds niet uitgelopen. Ik heb alles gedaan zoals werd aangeraden, standplaats, op juiste tijd verzet en gesnoeid en gemest. Wat is er met een vijg aan de hand als de stam barst?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Tuin
4.6K

Antwoorden (1)

Wat kan zijn gebeurd is dat de stam van de vijgenboom toch teveel vocht heeft opgeslagen. Het heeft niet zo lang geleden nog aardig streng gevroren. Het vocht in de stam kan daarbij ook bevroren zijn geraakt, en de boom zet dan uit. En daarvan is dan het gevolg dat veel barst los laat en de stam en dikke takken scheuren.
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is gister pas gebeurd, en het heeft hier al weken niet gevroren, ook geen nachtvorst. Dus daarom dacht ik zelf, dat t geen vorstschade kon zijn, maar ik ken ook geen andere oorzaak. Misschien is dat ook wel het meest gunstig, omdat ik had gelezen dat de boom zich nog kan herstellen. Ik hoop t, want t was een cadeau en hij heeft emotionele waarde. Bedankt voor de reactie.
Amadea
5 jaar geleden
Wat ik lees op https://www.vijg.nl/vijgenboom/vorstschade-aan-vijgenboom/ is er inderdaad nog hoop. Kijk het even aan en grijp voor eind mei niet in, anders gaat de boom bloeden. Heb je tussen mei en augustus geen uitlopers aan de stam en niet uit de grond, dan is je boom dood. Heb je uitlopers? Snoei al het dode hout in november weg. Verwijder daarvoor alleen echt dode takken.