Hoe krijgt een merel een regenworm uit de grond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
8.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom wil je dit weten? :D

Het beste antwoord

Mijn tante voedde elk jaar verweesde jonge merels en andere vogels op. Ik weet nog goed dat ze, als antwoord op mijn vraag hoe die diertjes (na het terugzetten) in de natuur konden overleven , aan me vroeg of ik een theedoek nat wilde maken.

Ze zette op de vochtige theedoek een hele jonge merel. Tot mijn verbazing begon het diertje meteen te trappelen. "Dat is om de wormen te laten denken dat het regent, wormen komen tijdens de regen altijd naar boven. Als de merel een puntje boven de aarde ziet komen trekt hij/zij de worm eraan uit, zo zie je, deze vogels verhongeren niet snel! Wat is de natuur toch mooi, he." Ik hoor het haar nog zeggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De natuur mooi? Bekijk het eens van de kant van de worm. Of vanuit het hertenjong waar de nek van wordt doorgebeten door de koning van de natuur.
Jouw oma was een romanticus van het zuiverste water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.... Hertenjong waar de nek van wordt dorgebeten door de koning van de natuur? Dan is dit echt een filmpje voor jou! Toen ik dit filmpje zelf kreeg heb ik vol afgrijzen zitten kijken (en was zo boos op degene die me dit stuurde) ... Echter het einde van dit filmpje is een complete verrassing! http://www.youtube.com/watch?v=LU8DDYz68kM
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor jullie antwoorden. En het beste antwoord heb ik geselecteerd vanwege de originaliteit en stukje historie.

Andere antwoorden (6)

volgens mij stampt de merel op de grond of loopt het over de grond waardoor de wormen omhoog komen, dan is het een touwtrek kwestie.

dit effect wordt getriggered omdat de wormen dan denken dat het regent(vandaar regenwormen) en automatisch omhoog komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die trekt hij er met zijn snavel uit als hij hem ziet of nadat hij hem gelokt heeft met trappelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net zoals een meeuw dat doet. Door te dabben....

(dabben= ritmisch met de voetjes op de grond te stampen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in de tuin werkt wordt je ook altijd in de gaten gehouden door een merel. Alles wat jij al aan aan aarde opschudt hoeft hij dan niet te doen door te stampen met z'n pootjes.
Een vogel is ook zo gebouwd dat het geen probleem hoeft te zijn z'n voer uit de aarde te krijgen. De mens helpt hem, zo nu en dan en dat is lekker gemakkelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Regenwormen eten hun hele leven grond.
Ze halen hier hun voedingstoffen uit, waar ze van leven.Wat er overblijft, dat is het meeste, moeten ze weer kwijt en poepen dit weer uit.
Hiervoor gaan ze achteruit naar boven, in hun van te vore gegraven gangetje en boven de grond uit gekomen, duwen ze het restant grond/poep naar buiten, vaak te zien aan de hoopjes op de grond.
Een merel weet dit en zoekt overal naar wormen die net even hun vrachtje aan het lossen zijn.
Of ze trekken nu een stuk van de worm af, of ze trekken de hele worm de grond uit.
Meestal het laatste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hard op de grond stampen en roepen of misschien wel ontiegelijk mooi zingen.