Heb ik mijn rozenstruik verkeerd gesnoeid? Is er nog hoop?

Na het snoeien van een 1 jaar oude klimroos, heb ik vorig jaar geen nieuwe bloemen meer gekregen. Heb ik verkeerd gesnoeid (onder het entpunt?) De roos heeft dit jaar weer veel blad gekregen maar ik ontdek nog steeds geen bloemknop. Zal het een groene bloemloze rozenstruik blijven of kan ik nog hopen om mooie, lekkerruikende roze rozen...?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
6.2K

Het beste antwoord

Klimrozen snoeien
Een klimroos krijgt elk jaar nieuwe kale scheuten. Deze scheuten (twijgen) moeten langs een hekwerk of pergola geleid worden en dragen in het volgende jaar pas bloemen. Bij oudere twijgen (takken) die al bloeiende zijscheuten hebben gehad, moeten de zijscheuten tot op ongeveer 2 centimeter van de hoofdtak teruggesnoeid worden. Er zullen zich het volgende seizoen nieuwe zijscheuten ontwikkelen die weer volop zullen bloeien. Als u de zijscheuten zou laten zitten gaat de plant er verwilderd uitzien. Als een lange tak enkele jaren gebloeid heeft moet hij zo diep mogelijk teKlimrozen snoeien
Een klimroos krijgt elk jaar nieuwe kale scheuten. Deze scheuten (twijgen) moeten langs een hekwerk of pergola geleid worden en dragen in het volgende jaar pas bloemen. Bij oudere twijgen (takken) die al bloeiende zijscheuten hebben gehad, moeten de zijscheuten tot op ongeveer 2 centimeter van de hoofdtak teruggesnoeid worden. Er zullen zich het volgende seizoen nieuwe zijscheuten ontwikkelen die weer volop zullen bloeien. Als u de zijscheuten zou laten zitten gaat de plant er verwilderd uitzien. Als een lange tak enkele jaren gebloeid heeft moet hij zo diep mogelijk teruggesnoeid worden.ruggesnoeid worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een klimroos snoei je totaal anders dan een struikroos.
Aan een klimroos komen lange takken zonder bloemen.
Aan deze takken komen pas in het volgende seisoen bloemen .
+ nieuwe rechte takken zonder bloemen voor het seisoen er op.
Zo zal een klimroos ieder jaar takken hebben met bloemen en lange nieuwe takken zonder bloemen.
Knip je iedere jaar deze takken er af, dan blijft de klimroos nieuwe takken maken , maar bloeit niet.
Een 1 jaar oude klimroos mag je dus nooit snoeien!!!