Kan ik nieuwe vijverfolie aanbrengen over de oude?

Onlangs heb ik mijn vijver schoongemaakt en nieuw substraat op de bodem aangebracht. Bij het vullen bleek dat er een lek in de vijver zit. Waarschijnlijk bevindt dit lek zich in de bodem van de folie. De folie is al enkele jaren oud en voelt stug/hard aan. Ik wil eigenlijk niet veel meer tijd verliezen in het opsporen en repareren van het lek. Ik wil daarom nieuwe folie aanbrengen. Nu de wanden fragiel zijn, wil ik eigenlijk de nieuwe folie aanbrengen over de oude folie. Mijn vraag is: is dat raadzaam? Rondom de vijver heb ik alle beplanting weggehaald. Wat is geschikte beplanting om aan te brengen rondom de vijver? Ik zoek iets dat het hele jaar door groen is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
8.3K

Antwoorden (1)

Nieuwe folie kan best over de oude. Het is wel aan te raden om de oude folie lek te prikken , zo dat er geen water tussen de twee lagen folie blijft staan.
Het soort beplanting aanbrengen is erg afhankelijk van de grootte van de vijver en de grootte van de tuin. Het moet natuurlijk ook beplanting zijn die een beetje bij de rest van de tuin past.......
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de onderliggende folie verhard is en een pvc-folie is, dan dient er wel een scheidingslaag (bijv. polyester-vlies) tussen de oude en nieuwe soepele pvc-folie aangebracht te worden, omdat er anders snel migratie van de weekmaker (maakt de pvc-folie soepel) optreedt van de nieuwe folie naar de oude folie. De nieuwe folie zal dan (te) snel verouderen. Dit gaat alleen over soepel pvc-folie ( weekgemaakte polyvinylchloride-folie).
(Bron: ervaringsdeskundige in kunststoffen)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe kan ik zien of de onderliggende folie PVC is? Ik heb de vijver niet zelf aangelegd. De folie voelt stug/hard aan.