Hoe kan ik een pruim kweken?

Ik ben aan het oefenen met zaadjes. Nou hebben wij een pruimenboom in de tuin met veek vruchten. Wat moet ik met de pit doen als deze wil planten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
18.9K

Antwoorden (3)

laat de pruim overrijp worden en haal de pit er uit.
Deze kan je dus zaaien in een grote pot met zaaigrond.
Plaats hem uit de zon, op een lichte plaats en houdt de grond vochtig.
Echter als dat gaat lukken en je kweekt een pruimen boom, dan zullen de vruchten er van niet zo zijn als de orginele pruimen.
Het zullen een soort van wilde pruimen worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je nu een pruimenboompje hebt dan moet je nog een tak van een dragende pruimenboom enten op het jonge boompje en als deze tak dan ook nog aanslaat dan heb je een pruimenboom die vruchten zal dragen. Het is zeer moeilijk, en zal de eerste keer niet makkelijk lukken. Ga eens bij een vruchtbomenteler praten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben nog teveel beginner voor enten. Het is voor mij echt kijken zou er iets kunnen groeien uit een pit.
De veredelde vorm van de pruim, zoals wij die kennen, zijn kruisingen tussen de Aziatische soort en onze wilde sleedoorn en zijn in de middeleeuwen vanuit het Oosten naar Europa gekomen.
Soms zijn pruimenpitten onvruchtbaar, dat is aan het uiterlijk van de pit niet te zien en daarom mislukt het zaaien nogal eens.
Sowieso moet de pit stratificatie ondergaan, d.w.z. de pit moet enige tijd bewaard worden in een temperatuur van +1 en +6 graden (ze mogen namelijk niet te vroeg kiemen). De stratificatie zorgt er voor dat de pit eerst koude heeft gehad (biologische klok). Mocht het zaaien dan wel lukken en er wordt een pruimenboompje opgekweekt, zal men tevoren nooit weten welk ras (variëteit) er ontstaat, want pruimenpitten zijn niet zaadvast, vandaar dat kwekerijen uitsluitend vermeerderen door enting en nimmer uit zaad.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik ben nog teveel beginner voor enten. Het is voor mij echt kijken zou er iets kunnen groeien uit een pit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan. Nou is net een pruim een wat complexe vrucht, maar op zich is enten niet moeilijk, kijk maar eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Enten of op https://www.youtube.com/watch?v=hPW_EaAneP4
Zou het je lukken dan is het wel eervol, of niet soms?
Eenvoudig te kweken zijn: appel en peer, zo ook druif, olijf, maïs, granaatappel, wortel, paprika, meloen, kiwi, pinda (uiteraard ongebrand), rijst (met zilvervlies en vruchtwand), walnoot, ui, bonen, tomaat, perzik, alle citrusvruchten, vijg, Spaanse peper. Wil je hier mee experimenteren, maar weet niet hoe, laat het me maar weten.
het is gemakkelijker op een pruim te stekken. Je kunt proberen een flinke tak af te zagen in de lente als de boom begint uitgelopen. Dit geeft bij een pruim wel een risico in verband met schimmel.
Maak wat kleine inkepingen aan de onderkant van de tak en steek hem in het water.
Wacht een aantal weken of je wortel groei ziet dan kun je hem in de grond steken en krijg je een pruimboom.
Als dit niet lukt kun opzoek gaan naar een wortel van de pruimboom die aan het oppervlakte zit.
Maak een wondje op de wortel (beging voorzichtiger en je hebt weer een risico op schimmel).
Als de boom de wond geneest zal hier een uitloper naar boven komen (gebeurd dit niet maak het wondje iets dieper).
Dit wordt een nieuw boompje.

Verwacht niet dat je eigen nieuwe boom het even goed doet als de moederboom. Vrijwel alle fruitbomen worden geënt van 2 of 3 soorten.