moet ik voor mijn vijver een vijverfilter gebruiken en zo ja welke?

Ik heb een vijver van ongeveer 2500 liter. Momenteel is de vijver nog niet gevuld met water. Ik wil hem eerst schoonmaken. Ik ben niet van plan om vissen te houden. Ik wil alleen wat lelies plaatsen en een waterornament gebruiken. Is het raadzaam om een vijverfilter te gebruiken? En zo ja, welke ? De pomp dient in ieder geval geschikt te zijn om op een waterornament aangesloten te worden. Dient het vijverfilter ook een UV-C lamp te hebben?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
1.4K
Z512099
6 jaar geleden
Ga voor een biologisch filter en pomp van Oase, kies een pomp die minstens 2500 liter per uur doet, liefst meer want het debiet vermindert behoorlijk door afstand naar filter en slijtage.
Een lamp is onnodig wegens geen vissen, vermindert ook het debiet, zorg dat de lelies het teveel aan licht beperken, zet er veel echte waterplanten in en je zult geen groen water krijgen en is de lamp dus overbodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet nodig.
Je kan er een lading zuurstofplanten in doen, als er veel voedingsstoffen in het water zitten zullen deze flink groeien en dan kan je er af en toe een flinke bos uithalen.
Ik had een vijver met vissen, zonder pomp en dus ook zonder filter, altijd helder water. Wel redelijk in de schaduw, dat scheelt veel. Je zou het zo kunnen aanleggen, dat je er eenvoudig alsnog een filter bij kan zetten, hoewel je er dan net zo goed meteen een filter kan plaatsen, zo duur zijn ze niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou..een filter + pomp van bv. Oase is zo goedkoop nog niet..Ik ga het anders gewoon eerst eens proberen zonder. Dan kan ik alsnog een en ander aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een dure merkfilter lijkt me voor een plantenvijver ook niet nodig. Je maakt er voor een paar tientjes zo zelf een.
Ik zou daarnaast toch voor twee pompen kiezen.
Voor een ornament heb je meestal wat druk nodig, voor een filter volume.
Dat kan met één pomp, maar stroomverbruik is dan onnodig hoog en stroom kan een flinke post zijn als je dat over 10 jaar uitrekent. Ook handiger met schakelen. Misschien wil je het ornament maar een paar uur per dag aan en/of kom je erachter dat de filterpomp het met gemak aankan als ie maar een paar uur per dag aanstaat.

Antwoorden (1)

Even een uitleg over de vijver.
Beste plaats is in de volle zon.
Er moeten wat moerasplanten en drijfplanten in staan.
Maar vooral zuurstofplanten zoals krabbenscheer, puntkroos, waterpest en hoornblad.
Dit zijn de makkelijkste soorten, die het bijna altijd goed doen.
Maar wel ruim voldoende. 6 porties voor 1 M3
Meest geschikte diepte is 70 a 80 cm en wat ondiepe delen.
Is dit je bedoeling, dus zonder vissen, dan is er geen filter nodig.
En al helemaal geen UV lamp, dat is echt onzin.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Z512099
6 jaar geleden
Vijver in de volle zon is niet zo'n goed idee, is maar 2,5 kuub, dat water zal snel veel te warm worden en dat is slecht voor de planten en bevordert algengroei.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja dat is de algemene mening over dit soort zaken. Zo nemen we ook verkeerde informatie van elkaar over. maar geloof me het zijn fabeltjes. Op ons vijvercentrum, liggen tientallen vijvers vol in de zon, waarvan sommige maar 20 cm diep zijn, omdat we er ook planten in kweken en dat gaat uitstekend, het water wordt wel boven de 30 graden warm, wat in een gewone vijver nooit zal gebeuren.