Kun je beuken verplanten als er al blaadjes aankomen?

Beuken van +/- 3 meter hoog. Alleen denk ik er pas over 3 weken tijd voor te hebben.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Antwoorden (3)

Natuurlijk kan dat. Echter, je vraag geeft hier geen uitsluitsel over, wil je dat ze blijven leven? In dat geval is het raadzaam te wachten tot de bladeren dood zijn, dus in het najaar.
Momenteel zit de groei erin, en ben je net te laat...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kan als je het volledige wortelstelsel in de kluit en liefst groter kunt verpaatsen. dat kan allen met een techniek van een grote cirkel uitgraven, doeken omwinden rond de kluit en dan met verschillend personen heel voorzichtig verplaatsen in een groot nieuwe pootgat. Heel goed bevochtigen daarna. Dit blijft een delicate operatie. Liefst in het najaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verplanten van beuken is altijd al een moeilijke zaak geweest zeker als ze 3 m. hoog zijn. De beuk groeit vooral in zure grond, die nooit te droog mag zijn. Verder leeft de beuk in symbiose met een bodemschimmel. Deze schimmel kan niet zonder de beuk en de beuk niet zonder de schimmel. Verder is een beuk erg gevoelig voor zonnebrand. Hij vormt door zijn takken zijn eigen schaduw, ga je de boom verplanten en komt hierdoor de zon van een andere kant op de stam, dan kan de boom er zelfs aan dood gaan. Merk de boom voor het verplanten waar de zon op de stam staat (b.v. 12 uur) en plant hem zo weer terug. De beste tijd van verplanten is nu !! Zet min. 2 boompalen er bij en goed boomband. Wekelijks water geven tot augustus. succes.