Wat is de juiste kleur van Berkensap?

Hallo Allen,

Het is weer maart dus er kan weer berkensap getapt worden. Nu heb ik 5 liter getapt van een boom die er goed uitziet in het bos. De kleur van het sap is helder maar heeft een goudgele kleur. Nu lees ikl op een nederlandse site dat berkensap altijd helder als water moet zijn, en dat anders het sap van een zieke boom is.

Nu heb ik verschillende videos gezien van mensen die op grote schaal sap tappen en de kleur van dat sap komt overeen met mijn sap.

Is het echt zo dat berkensap helder als water dient te zijn?

http://www.nederlands-dis.nl/uncategorized/dranken/berk-boom-sap-aftappen-uit-de-natuur-of-je-tuin/

https://www.youtube.com/watch?v=h77ytr5UzBY

Hartelijke groet,
Robert

7 jaar geleden
in: Tuin
2.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met helder als water word bedoeld dat je goed door het sap heen kunt kijken. Niet dat het net zo kleurloos moet zijn als water.

Het beste antwoord

De juiste kleur is niet troebel verkleurd en ook niet wit.
Is het sap erg troebel of heeft het echt een kleur nooit aftappen. Naar alle waarschijnlijkheid is de berk ziek.

(uit de bron)
Aftappen van berkensap kan enkel rond de maand maart. Men heeft dan spijtig genoeg slechts enkele weken de tijd om dit natuurmiddel te verzamelen. De beste tijd is, wanneer de temperatuur in de vroege voor-lente boven de acht graden komt. Men kan dan aftappen tot de eerste groene botten zich ontwikkelen. Aangezien rond deze tijd van het jaar het gevaar voor nachtvorst nog zeer reëel is, is het raadzaam geen glazen maar plastic flessen of andere recipiënten te gebruiken. Van een grote en wijdvertakte berkenboom kan men per dag gemakkelijk 10 tot 15 liter sap onttrekken.
----- Men kan aftappen tot het sap wit begint te verkleuren.-----
Sommige bomen zijn door rot-ziekte aangetast. Het sap hiervan is onzuiver, troebel verkleurd en onsmakelijk.Tap dus alleen sap van gezonde berkenbomen. Tap ook geen sap van bomen die U langer dan 25 jaar wil behouden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Na het aftappen moet je wel het gat goed afsluiten met een kurk of goed passende houten tap. Anders bloedt de boom zeker dood.
-----Tap alleen helder sap af.-----
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
robert1986
7 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide antwoord
bamibal
7 jaar geleden
Dan vraag ik me af of het wel legaal is om dit te doen bij een boom in het bos. De boom gaat er kennelijk (eerder) dood van.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is zeker niet toegestaan.
Zelfs het meenemen van een takje of eikel is strikt gezien niet toegestaan.
Dit is stroperij
http://www.startpagina.nl/v/overig/vraag/130061/hout-zomaar-bos-meenemen-gebruiken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moet natuurlijk toestemming vragen aan de eigenaar van het bos, of zelf een berkenbos aanplanten.