Hoe jaag ik permanent vogels uit mijn tuin?

Ik heb sinds een paar dagen erge last van vogels en vooral merels in mijn tuin. Ik was al een maand bezig met een paar munt planten op te kweken, en door de kou ging het moeizaam, maar sinds een paar dagen kwamen die rot vogels mijn tuin in, en heb ik van de 20 planten nog maar 2 over. Ik heb er nu netten overheen geplaatst omdat het me 2 laatsten zijn, maar ik weet niet of het werkt :S.

Ik zoek een oplossing die helpt, ook wanneer ik weg ben. (Geen gif)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4K

Het beste antwoord

Vogels kun je niet permanent uit je tuin weren, want vogels vliegen in de lucht, dat is hun terrein, ook boven jouw grond.
Planten kun je wel afschermen met een net, dan kunnen ze niet bij die plant.
Toen wij een volkstuin hadden, hebben we eens een vogel uit dat net moeten redden, die zich daarin vastgevlogen had. Heel erg zielig.

Ik begrijp het verband met muntplanten en vogels ook niet zo goed. Muntplanten hebben juist de neiging te woekeren. De plant vermeerdert zich namelijk snel via uitlopers - wortelachtige ondergrondse stengels die scheuten vormen.
En je kunt ze heel makkelijk vermeerderen:
Met wortel- of stengelstekken kan je munt vermeerderen. Neem de stekken in de zomer en zet ze in water.
Je kan de planten ook delen in lente of herfst. Doorgaans moet je hier niet erg veel moeite voor doen, aangezien het kruid zich spontaan vermeerdert.

Misschien heb je wel last van het Munthaantje.(Chrysolina menthastri).
Maar ondanks de vraat van een beestje, blijft de plant gewoon terugkomen, moet je er zelfs vaak uittrekken omdat die teveel wordt, dus so what..

Geniet van je planten en van je vogels!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

stroken zilverpapier die je ophangt vinden veel vogels eng.
helaas helpt dit maar tijdelijk; want wat je ook doet, ze wennen er op den duur aan.
ik denk dat een net erover een prima oplossing is.
kijk je wel dat het niet helemaal tot op de grond hangt?
egels raken hier makkelijk in verstrikt.
succes met je plantjes!

Toegevoegd na 1 minuut:
oh, en weet je zeker dat ze niet nestelen in je tuin?
dan zou het wel erg sneu zijn zilverpapier op te hangen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Even knutselen...
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, ik vind hem wel grappig.
Ivana
13 jaar geleden
Ik ook. Ik snap die minnetjes niet. +1
AWM
13 jaar geleden
Het kan niet aan mijn antwoord liggen, dus zal er wel wat anders aan hand zijn...
Vogels kun je nooit helemaal weren. je jaagt er wat weg en hup daar is de familie alweer.
Als je minder last wilt hebben is er maar 1 optie, heel veel katten aanschaffen.
En dan nog blijven vogels altijd terug komen.
Over je hele tuin en terras vogelnetten spannen is de enige manier om ze niet meer in de tuin te krijge, maar of je dat ook wilt is nog de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je plantjes in een kas zetten is ook een optie of op 5 hoog achter gaan wonen.

Je wilt een tuin dus krijg je je vogels, insecten etc er gratis bij.
Wees juist blij met een beetje natuur, een ander doet daar een moord voor als je verplicht hoog in een flat moet wonen.