Ophogen tuin hoe kan ik dit het beste berekenen?

Ik wil mijn tuin ophogen, maar ik heb een probleem bij het opmeten van het aantal m3 grond dat er op moet. Ik wil het zodanig ophogen dat de grond weer helemaal gelijk ligt met het onderheide terras. De tuin loopt schuin af. het hoogste punt ligt 30 cm onder het terras en het laagste punt 50 cm eronder. Hoe kan ongeveer berekenen hoeveel grond ik nodig heb?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
4.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neem het ruim, de grond zal sowieso wat inklinken omdat het losjes is als het geleverd wordt.
Daarbij blijft je tuin zakken. Vooral als je er een flink gewicht bovenop gooit zal het eerst weer wat sneller gaan. Ik zou het waarschijnlijk niet helemaal recht leggen. Het is wel handig als het water richting de achterkant gaat. Als er dan water problemen zijn, zijn ze achter in de tuin. 1 a 2 cm per meter is geen probleem en daar zie je niks van.
Op 10 meter tuin is dat dus 10 a 20 cm.

Antwoorden (2)

je meet de breedte x lengte x diepte = aantal kuub

1 kubieke decimeter is 1 liter
1 kuub is 1000 liter aarde

voorbeeld
breed=60 decimeter (6 meter)
lang=100 decimeter (10 meter)
diep=4 decimeter (gemiddelde van 3 en 5)

je hebt nodig 60x100x4=24.000 liter = 24 kuub
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
De eerste zin klopt ook als je in decimeters meet. Dat we een meter als standaard zien doet daar niets aan af. Maar ik snap je punt, was begonnen met meters maar kon niet geloven dat er 24 kuub besteld moest worden voor het voorbeeld :-)
paulus811
7 jaar geleden
Altijd fijn om een beetje extra te hebben.... Je hebt gelijk, ik had het woordje 'kuub' door 'liter' moeten vervangen.
Om de schuinte weg te werken, heb je als het als een soort driehoek schuin afloopt
(van 30 cm onder het terras naar 50 cm onder het terras)
(50-30)/2 =10 cm over de oppervlakte van het op te hogen deel

Daarnaast heb je over de hele oppervlakte van het op te hogen deel een laag van 30 cm nodig,

Dus bij elkaar een hoogte van gemiddeld 40 cm.
Dat is bij elkaar best veel 0,4 kuub per vierkante meter.